در انفجار یک موتربمب طالبان در کابل ۱۶ نفر کشته و 119 نفر زخمی شدند

اطلاعات روز: وزارت امور داخله‌ی کشور تأیید می‌کند که در نتیجه‌ی انفجار یک موتر بمب‌گذاری‌شده در شهر کابل، ۱۶ نفر کشته شده‌اند.

نصرت رحیمی، سخن‌گوی این وزارت گفت که این انفجار شام دیروز (دوشنبه، ۱۱ سنبله) بر دیوار جنوبی کمپ «گرین ولیج» در حوزه‌ی نهم امنیتی شهر کابل رخ داده است.

آقای رحیمی افزود که در میان کشته‌شدگان این رویداد، کارکنان این کمپ نیز شامل‌اند.

همچنان به گفته‌ی او، ۱۱۹ غیرنظامی دیگر در نتیجه‌ی این انفجار زخمی شده‌اند.

سخن‌گوی وزارت داخله تأکید کرد که این رویداد ناشی از انفجار یک موتر بمب‌گذاری‌شده نوع «تراکتور» بوده که در ساحه‌ی مسکونی رخ داده است.

او گفت که در این رویداد یک تانک تیل در نزدیکی محل نیز حریق و تعدادی زیادی از خانه‌های مسکونی خساره‌مند شده است.

از سویی هم به گفته‌ی نصرت رحیمی، پنج مهاجم دیگر نیز قصد حمله‌ی مسلحانه بر کارکنان کمپ گرین ولیچ را داشته‌اند که پیش از حمله توسط نیروهای ویژه‌ی پولیس از پا در آمده‌اند.

او علاوه کرد که این نیروها حدود ۴۰۰ تن از شهروندان کشورهای خارجی را از ساحه نجات داده‌اند.

مسئولیت این حمله را گروه طالبان بر عهده گرفته است. این گروه با نشر اعلامیه‌ای گفته که هدف این حمله شهروندان کشورهای خارجی بوده‌ است.

در اعلامیه ادعا شده که تعدادی «غیرقابل شمار» از شهروندان کشورهای خارجی در این رویداد کشته شده‌اند.

از سویی هم در اعلامیه‌ی این گروه آمار نشرشده از سوی وزارت داخله رد و گفته شده است که غیرنظامیان در این رویداد صرفا در نتیجه‌ی شکستن شیشه‌های خانه‌های‌شان در محلات دور از این انفجار زخمی شده‌اند.

این حمله‌ی طالبان در حالی صورت گرفته است که زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان یک روز پیش از وقوع این رویداد (یک‌شنبه، ۱۰ سنبله) وارد کابل شده و جزئیات مذاکره‌ی هیأت امریکایی با گروه طالبان را با حکومت افغانستان شریک کرده است.

پس از آن صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری دیروز در یک نشست خبری در کابل گفته بود که جزئیات این تفاهم‌نامه‌ با حکومت افغانستان شریک شده و حکومت آن را با دقت کامل و در چارچوب منافع ملی کشور بررسی و به‌زودی دیدگاه‌ها و ملاحظات خود را با آقای خلیل‌زاد در میان خواهد گذاشت.

به گفته‌ی او، آتش‌بس و آغاز گفت‌وگوهای مستقیم میان حکومت افغانستان و گروه طالبان از بخش‌های مهم این تفاهم‌نامه است.

از سویی هم، زلمی خلیل‌زاد در صحبتی با شبکه‌ی تلویزیونی خصوصی «طلوع‌نیوز» در کابل گفته است که براساس این تفاهم‌نامه، در مرحله‌ی نخست پنج هزار سرباز از پنج پایگاه خارج می‌شوند و در عوض طالبان خشونت را در کابل و پروان کاهش می‌دهند.

او گفته است: «در ۱۳۵ روز پنج پایگاه را ترک می‌کنیم. اگر کوشش شود که نظریات یک طرف بالای دیگران قبول شود، معنایش جنگ است.»