لیست تقدیر مردم یکاولنگ از اشرف غنی | طنز

لیست تقدیر مردم یکاولنگ از اشرف غنی | طنز

عیسا قلندر

بعد از آن‌که جل‌آلت‌مآب اشرف غنی، رییس‌جمهور «منتخب» کشور با جمعی از بزرگان و کوچکان ولسوالی یکاولنگ گفت‌وگوی تصویری انجام داد و دفتر مقام معاونیت دوم ریاست‌جمهوری نکات ارزشمند سخنان آقای غنی را لیست کرده با بقیه مردم شریک کرد، جمعی دیگری از مردم شریف یکاولنگ که از صحبت تصویری با رییس‌جمهور محروم شده بودند، با خواندن نکات ارزشمند سخنان آقای غنی در صفحات فیسبوک منتهی به ریاست دفتر آقای سرور دانش، از آقای محمداشرف غنی، رییس‌جمهور «منتخب» طی یک لیست شماره‌والا تقدیر به عمل آورده که ذیلا بدون کم‌وکاست خدمت شما قرار داده می‌شود:

بسم الله الرحیم!

جل‌آلت‌مآب رییس‌جمهور؛

قانون‌پوه محترم استاد دانش،

ما مردم یکاولنگ در 18 سال گذشته به کلی فراموش شده بودیم. فقط گاه‌گاهی اکبری خدازده از ما احوال می‌گرفت، ما را بازی می‌داد و باز غیب می‌شد، والسلام! دیگر کسی سراغ ما را نمی‌گرفت. بنابراین ما مردم از این ناحیه به‌شدت دچار تشویش بودیم. اما خداوند کریم خانه‌ی شما اشرف غنی و سرور زوار را آباد داشته باشد که این بار به یاد یکاولنگ افتاده‌اید و با بزرگان و کوچکان ما از راه ویدیو کون‌فرانس تماس برقرار کرده و گپ زده‌اید. هرچند یک جمع بزرگ مردم یکاولنگ از این ویدیو کون‌فرانس محروم شدند، اما دست آقای دانش را به گرمی می‌فشاریم که چند جوان زحمت‌کش را استخدام کرده تا گپ‌های رییس‌جمهور را به ما برساند. ما نکات مهم این ویدیو کون‌فرانس را خواندیم و لازم دیدیم طی یک لیست از شما تقدیر کنیم. خُب، این لست تقدیر ماست:

1. جناب رییس‌جمهور توقع مردم یکاولنگ از شما این است که ظلم طالبان بالای یکاولنگ را اگر فراموش هم کردید اشکالی ندارد، به جایش تلاش کنید ظلم خودتان بالای مردم یکاولنگ در پنج سال گذشته را فراموش نکنید. جنس روی شما از چرم هم قوی‌تر است بخدا.

2. شما می‌گویید وحدت مذهبی در افغانستان نمونه است، خانه‌ات آباد! اما چه ربطی به رنج و محرومیت مردم یکاولنگ دارد؟ فکر می‌کنی با گفتن این حرف، درختان ما میوه‌ی بیش‌تر می‌دهد؟

3. دفعه قبل هم چیغ می‌زدی که هیچ افغان از افغان دیگر برتر نیست. اما در حکومت شما یک عده از کل افغانستان برتر بوده و هستند. نمونه‌ی واضح‌اش معصوم استانکزی است.

4. در دوران انتقال 12 ساعت در یکاولنگ بودی، اما در پنج سال گذشته یک‌بار هم به یادت نیامدیم. ما تو را گرامی داشتیم، چه می‌دانستیم که بسیار خَپَک خدازده هستی.

5. بندامیر تفریح می‌آیی، بیا! دو ساعت تفریح می‌کنی، دو روز تفریح می‌کنی، میل خودت است؛ اما چرا سر ما منت می‌گذاری؟ می‌خواهی بگویی که لیاقت شما همین‌قدر است که من در نزدیکی ولسوالی شما به تفریح آمده بودم؟

6. بندامیر همین حالا هم یکی از مهم‌ترین جاهای تفریحی افغانستان و جهان است، نمی‌خواهد زیبایی و اهمیت خدادادی یک جای را به پای خودت بنویسی. در پنج سال گذشته حتا یک نهال در اطراف این بندهای زیبا غرس نشد. بگذار شما را از این ناحیه قضاوت کنیم.

7. از ما خواسته‌ای که روی محل تهداب‌گذاری یک شهر صنعتی به توافق برسیم تا تو اجازه‌ی ایجاد این شهر را بدهی، ممنونیم، دستت درد نکند! شهر صنعتی به برق با ولتاژ بالا نیاز دارد که شما قبلا آن را از روی بامیان گرفته‌اید. خانه‌ی هرچه ظالم است ویران شود.

8. بلوف زده‌ای که معادن بامیان را در اولویت برنامه‌هایت قرار داده‌ای، اول باور نمی‌کنیم، بعد اگر باور هم کنیم، شرط می‌زنیم که این معادن را انحصاری می‌سپاری به برادران و بچه‌های کاکا و خاله‌ی خودت. پایان روز بامیان خالی می‌شود و جیب بستگان شما پر. چه به ما می‌رسد، غیر از خرکاری؟

9. گفته‌ای بعد از پیروزی طی شش ماه روی یک نقشه‌ی پنج‌ساله برای بامیان کار می‌کنی. پس تنها مردم یکاولنگ را گروگان نمی‌گیری، بلکه دوست داری تمام بامیانی‌ها را گروگان بگیری.

10. شما شاید بتوانید یکی از دیوارهای زندان جغرافیایی مناطق مرکزی را بشکنید، اما خبر شدیم که ما را خط مقدم جنگ می‌سازید.

11. کاش در پنج سال گذشته روی سرک و بندهای آب‌گردان ما کار می‌کردی تا مجبور نمی‌شدی این‌قدر گزاف بگویی.

12. امیدواریم بعد از سروی چمن یکاولنگ، با سند جعلی عبدالرحمانی به جان ما آمده دعوای ملکیت نکنی.

13. قبلا ولسوالی جاغوری را هم وعده‌هایی داده بودی، نام‌گذاری یکاولنگ به نام ولسوالی خاص، از همان وعده‌هاست، می‌دانیم.

14. گفته‌ای که آزادی موجود افتخار ماست. کدام آزادی برادر من؟ مگر پی‌پی‌اس‌های تو در بامیان ما مردم را زیر مشت و لگد نگرفته بودند؟

15. خواسته‌ای که فاجعه قرن 19 را از صفحه تاریخ دور کنی، چرا؟ می‌خواهی جا برای فجایع جدید باز شود؟

16. از نسل نو هزاره تعریف کرده‌ای و گفته‌ای نسل ابتکار و تعلیم و شایستگی است. بلی که هست، برای همین کانکور را سهمیه‌بندی کردی؟ تا ما با 313 نمره ناکام بمانیم و برادرزاده‌های خودت با 124 نمره کامیاب شوند؟ چرا می‌خواهی نسل کهنه هزاره را نسل ناشایست معرفی کنی؟ از سرور دانش خجالت نمی‌کشی؟!

جناب رییس صاحب جمهور! چه کسی به شما اجازه داده فکر کنی ما همه مثل معاون دوم‌ات هستیم و هرچه تو گفتی را باور می‌کنیم؟! کون‌فرانس ویدیویی نه بیخی که اشرف‌فرانس حضوری هم برگزار کنی، تو رییس‌جمهور عصبی هستی و ما زندانیان قرن.