غنی: در یک هفته‌ی گذشته بیش از یک‌هزار جنگ‌جوی طالب کشته شده‌اند

اطلاعات روز: رییس‌جمهور اشرف غنی می‌گوید که در یک هفته‌ی گذشته بیش از یک‌هزار جنگ‌جوی گروه طالبان در بخش‌های مختلف کشور کشته شده‌اند.

آقای غنی که امروز (جمعه، 22 سنبله) در یک گردهمایی تیم انتخاباتی «دولت‌ساز» در کابل صحبت می‌کرد، گفت که مسئول کشتار این جنگ‌جویان، رهبران سیاسی گروه طالبان‌اند.

او همچنان تأکید کرد که قابلیت‌های نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در مقایسه به پنج سال پیش تغییر کرده و در حال حاضر 98 درصد عملیات نیروهای کماندو و نیروهای ویژه‌ی افغان مستقلانه و بدون حمایت نیروهای خارجی اجرا و عملی می‌شود.

گروه طالبان این ادعای آقای غنی را رد کرده است.

این در حالی است که پیشتر دونالد ترمپ، رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا نیز پس از توقف مذاکرات میان امریکا و طالبان اعلام کرده بود که سرکوب طالبان در چند روز اخیر در ده سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

آقای ترمپ گفته بود که بیش از یک‌هزار جنگ‌‎جوی طالب پس از توقف مذاکرات صلح، در افغانستان کشته شده‌اند.

دونالد ترمپ به تاریخ شانزدهم سنبله در رشته تویتی نوشت که روند مذاکرات با طالبان را به دلیل کشته‌شدن یک سرباز امریکایی و یازده نفر دیگر در یک حمله‌ی طالبان در کابل متوقف کرده است.

او در عین حال نوشته بود دیداری که قرار بود با رهبران طالبان و همچنان رییس‌جمهور اشرف غنی در کمپ دیوید انجام دهد را نیز لغو کرده است.

حکومت افغانستان اعلام کرده بود که مذاکرات امریکا و طالبان به دلیل ادامه‌ی خشونت‌ها و جنگ جاری طالبان در برابر مردم افغانستان متوقف شده است. گروه طالبان نیز اعلام کرده بود که متوقف‌کردن این مذاکرات، بیانگر تزلزل امریکا در تعامل سیاسی است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *