روزهای خونین طالبان در غرب کشور؛ در 20 روز گذشته نزدیک به 800 طالب کشته شده‌اند

روزهای خونین طالبان در غرب کشور؛ در 20 روز گذشته نزدیک به 800 طالب کشته شده‌اند

سلیم مقیمی

حملات زمینی و هوایی نیروهای افغان با حمایت هوایی حمایت قاطع «ناتو» در ولایت‌های غربی کشور طی یک هفته گذشته افزایش یافته و در نتیجه‌ی آن تلفات طالبان بی‌پیشینه بوده است.

مقام‌های امنیتی می‌گویند افزایش این حملات باعث کاهش تهاجم طالبان و تلفات سنگین به این ‌گروه شده است.

والیان ولایت‌های غربی کشور در یک کنفرانس خبری دیروز (دوشنبه، 25 سنبله) گفتند که در جریان 21 روز گذشته 793 طالب کشته شده‌اند.

عبدالقیوم رحیمی، والی هرات به روزنامه اطلاعات روز گفت که عملیات گسترده‌ی پاکسازی در سطح ولایت‌های غربی با پشتیبانی هوایی نیروهای خارجی تا بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه خواهد داشت.

مقام‌های محلی و امنیتی ولایت‌های غربی به روزنامه اطلاعات روز می‌گویند که این عملیات‌ها به هدف سرکوب طالبان ادامه خواهد داشت تا جغرافیای تحت کنترل طالبان کاهش یابد.

افزایش عملیات علیه طالبان در هرات

مقام‌های امنیتی هرات می‌گویند که عملیات هوایی نیروهای افغان و خارجی بر مواضع طالبان در ولسوالی‌های ناامن این ولایت افزایش یافته است.

جیلانی فرهاد، سخن‌گوی والی هرات به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که عملیات هوایی تأثیر «مثبت» بر بهبود وضعیت امنیتی این ولایت گذاشته است.

آمارهای پولیس هرات نشان می‌دهد که طی دو ماه گذشته نزدیک به 100 طالب در جریان عملیات‌ نیروهای افغان و خارجی در هرات کشته شده‌اند. پولیس آمار کشته و زخمیان نیروهای دولتی را کم می‌گوید.

عبدالاحد ولی‌زاده، سخن‌گوی پولیس هرات به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید: «عملیات هوایی در ولسوالی‌های غوریان، شیندند، چشت، اوبه و دیگر ولسوالی‌ها افزایش یافته است و ما دست‌آورد خوب داریم. طالبان زیادی در ولسوالی‌ها کشته شدند و اجسادشان در میدان‌های نبرد باقی مانده است.»

اما شماری از نمایندگان مردم هرات در مجلس نمایندگان مدعی هستند که هر چند حملات طالبان بالای نیروهای دولتی کاهش یافته است، اما این گروه در بسیاری از بخش‌های این ولایت حضور دارند.

مسعوده کرخی، نماینده‌ی مردم هرات در مجلس نمایندگان در گفت‌وگو با روزنامه اطلاعات روز هشدار می‌دهد که هر نوع بی‌پروایی در راستای تأمین امنیت هرات تبعات منفی در پی خواهد داشت.

کامران علیزایی، رییس شورای ولایتی هرات به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که بیش از 50 درصد خاک ولسوالی‌های هرات به‌دست گروه طالبان است.

او مدعی است که در بیش‌تر ولسوالی‌ها، حاکمیت حکومت در اطراف ساختمان‌های دولتی متمرکز می‌باشد و در نقاط دیگر طالبان حاکمان بلا منازع هستند.

رییس شورای ولایتی هرات می‌گوید که ناامنی‌ها به ولسوالی‌های انجیل، گذره و کرخ در نزدیکی شهر هرات نیز رسیده است و گشت‌وگذار طالبان برای همگی هویدا است.

فراه؛ قلب تپنده‌ی طالبان

طالبان در ولایت فراه حضور گسترده و فعالی دارند. بسیاری از نقاط این ولایت مخصوصا ولسوالی‌ها در کنترل گروه طالبان قرار دارد. اما افزایش حملات هوایی، ضربات سنگین به گروه طالبان طی یک ماه گذشته وارد کرده است.

محمد شعیب ثابت، والی فراه به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که کشورهای همسایه در جنگ این ولایت دست دارند. اما آقای ثابت از هیچ کشوری به‌صورت مشخص نام نمی‌برد. او تأکید دارد که نیروهای امنیتی جلو حملات طالبان در این ولایت را می‌گیرند.

محب‌الله محب، سخن‌گوی پولیس فراه به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که در این مدت بیش از 160 طالب کشته و 40 تن دیگر زخمی شده‌اند.

او می‌افزاید که در جمع کشته‌ها، نور احمد چکانی، مسئول استخبارات گروه طالبان در فراه، مولوی داوود، ملتان، ملا رحمت، حافظ قدرت، حافظ سعید و خداداد، اعضای کلیدی گروه طالبان شامل هستند.

حملات گسترده‌ی طالبان برای تصرف شهر فراه ده روز پیش (جمعه، 15 سنبله) با حمایت هوایی دفع شد. پس از آن طالبان به محاصره‌ی ولسوالی‌های اناردره و شیب‌کوه قلعه کاه روی آوردند، اما با اعزام نیروی بیش‌تر محاصره‌ی این دو ولسوالی نیز شکسته شد.

اعضای شورای ولایتی فراه می‌گویند که تا کنون هم تهدیدات بلند امنیتی در ولسوالی‌های بالابلوک، بکواه، پرچمن و پشت‌رود وجود دارد.

دادالله قانع، عضو شورای ولایتی فراه در گفت‌وگو با روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که باید عملیات‌ گسترده در بخش‌های ناامن راه‌اندازی شود، تا مجال حمله بالای شهر و ولسوالی‌ها به طالبان داده نشود.

رهبری جنگ به‌دست جنرالان پاکستانی در بادغیس

حملات طالبان از ماه حوت سال گذشته در ولسوالی‌های بالامرغاب، قادس، آب‌کمری و جوند ولایت بادغیس آغاز شد. در این مدت ولسوالی بالامرغاب چندین بار به‌دست نیروهای دولتی و طالبان دست‌به‌دست شده است.

اما به گفته‌ی مقام‌های محلی بادغیس، مشکل امنیتی این ولایت، حضور جنرالان پاکستانی و جنگ‌وجویان خارجی است.

عبدالفغور ملکزی، والی بادغیس می‌گوید که جنرالان پاکستانی رهبری جنگ را به دوش دارند و این جنرالان بیش‌تر در بالامرغاب حضور دارند و از طریق ولایت‌های شمالی به این ولایت آمده‌اند.

او حضور جنگ‌وجویان روسی و ایرانی را نیز در بادغیس رد نمی‌کند.

والی بادغیس می‌گوید که عملیات‌ هوایی بر مواضع طالبان بر بهبود وضعیت امنیتی تاثیر مثبت گذاشته است و قرار است که این عملیات‌ ادامه پیدا کند.

تا کنون هم ولسوالی‌های جوند، مقر، قادس و بالامرغاب در تیررس حملات طالبان قرار دارد.

عبدالعزیز بیگ، رییس شورای ولایتی بادغیس به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که این ولسوالی‌ها در آستانه‌ی سقوط به‌دست طالبان قرار دارد.

او همچنین مدعی است که رهبری جنگ بادغیس به‌دست افراد ناتوان دولتی در این ولایت است.

عملیات پاکسازی در غور ادامه دارد

غور نیز در جریان سال جاری از گزند حملات طالبان در امان نبوده است. اما ناصر خاضع، والی غور به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که در این اواخر 100 روستا در شهر فیروزکوه، مرکز ولایت غور از حضور طالبان پاکسازی شده است.

او از حکومت مرکزی می‌خواهد که نیرو و تجهیزات بیش‌تر برای مهار ناامنی‌ها به این ولایت بفرستند.

مقام‌های محلی غور می‌گویند که تهدیدات طالبان در ولسوالی‌های چهار سده، دولینه، شهرک و تیوره بیش‌تر است.

حملات طالبان در جریان سال جاری در ولایت‌های هرات، فراه، غور و بادغیس افزایش چشم‌گیری یافته است.

این نگرانی وجود دارد که طالبان در تلاش ایجاد دهلیز ارتباطی از طریق ولایت‌های غربی به شمال و جنوبی هستند، تا از این طریق مسیر قاچاق مواد مخدر و سلاح برای این گروه باز شود.

مقام‌های محلی ولایت‌های غربی کشور از حکومت مرکزی می‌خواهند که با تشدید عملیات هوایی و کماندویی مواضع طالبان را هدف قرار دهند، تا صحنه برای حضور این گروه در این ولایت‌ها تنگ‌تر شود.

در حالی عملیات نیروهای امنیتی بر مواضع طالبان افزایش یافته که تا کم‌تر از دو هفته دیگر قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان برگزار شود. طالبان برگزاری انتخابات را تهدید کرده است. این گروه گفته است که با تمام توان، تلاش خواهد کرد که از برگزاری انتخابات جلوگیری کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *