پمپئو به اشرف غنی: انتخابات ششم میزان بی‌عیب و نقص باشد

اطلاعات روز: مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ی ایالات متحده‌ی امریکا در یک تماس تلفنی با رییس‌جمهور اشرف غنی گفته است که امریکا می‌خواهد انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان بی‌عیب و نقص برگزار شود تا از مشروعیت نتیجه‌ی انتخابات اطمینان حاصل شود.

وزارت خارجه‌ی امریکا در اعلامیه‌ای گفته است که این تماس تلفنی روز گذشته (پنج‌شنبه، 4 میزان) انجام شده و دو طرف روی موضوعات مرتبط به انتخابات از جمله امنیت این روند بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

در اعلامیه به نقل از پمپئو آمده است: «ایالات متحده انتظار دارد رفتار نامزدان و نهادهای دولتی که انتخابات را برگزار می‌کنند، بی‌عیب و نقص باشد تا از مشروعیت نتیجه‌ی انتخابات اطمینان حاصل شود.»

به گفته‌ی او، امریکا یک‌بار دیگر گروه‌های تروریستی که شهروندان را به محروم‌شدن از حق رأی‌شان تهدید کرده‌اند، محکوم می‌کند.

رییس‌جمهور اشرف غنی نیز در یک پیام تویتری گفته است که با وزیر خارجه‌ی امریکا در یک تماس تلفنی در مورد انتخابات ششم میزان و اطمینان از امنیت برای یک نتیجه‌ی بزرگ این روند بحث و گفت‌وگو کرده است. آقای غنی نوشته است که از کمک‌های امریکا ابراز قدردانی کرده است.

این در حالی است که روز چهارشنبه هفته‌ی جاری (سوم میزان) هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) از گروه طالبان خواسته بود که از هر گونه حمله در جریان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان خودداری کند.

یوناما در اعلامیه‌ای گفته بود: «ما از طالبان می‌خواهیم که از هر گونه فعالیتی که باعث دخالت در روند انتخابات، به‌ویژه در بخش مصونیت رای‌دهندگان و تمامی غیرنظامیان دخیل در این روند می‌گردد، خودداری کنند.»

گروه طالبان اما در پاسخ به این خواست سازمان ملل گفته بود که مراکز رأی‌دهی و دفاتر همایش‌های انتخاباتی را آماج حملات نظامی‌شان قرار خواهند داد.

این گروه در اعلامیه‌ای، انتخابات ششم میزان را یک انتخابات «جعلی»، «روند امریکایی»، «نفاق‌افگنانه» و عامل «برانگیختن تعصبات و اختلافات» در کشور خوانده و گفته بود که جنگ‌جویان این گروه تمامی مسیرهای منتهی به مراکز رای‌دهی را نیز مورد حمله قرار خواهند داد.

در همین حال سفارت امریکا در کابل در رشته تویتی گفته است: «روز شنبه چشم امید ما به رأی‌دهندگانی شجاع افغان است که به‌خاطر تعیین رییس‌جمهور آینده‌یشان از حق رأی شان استفاده می‌کنند. انتخابات شفاف، عاری از خشونت و ترس بهترین راه تقویت دموکراسی است.»

این سفارت همچنان از کمیسیون مستقل انتخابات و وزارت داخله‌ی افغانستان خواسته است تا هرچه زودتر موقعیت ۴۴۵ مرکز رأی‌دهی مسدودشده را مشخص کند تا رأی‌دهندگان مطمیین شوند که رأی‌شان حساب خواهد شد و «رفتن این رأی‌دهندگان شجاع به رأی‌دهی بیهوده نباشد».

سفارت امریکا در کابل همچنان از کمیسیون مستقل انتخابات خواسته است تا تأیید کند که ناظران داخلی انتخابات به مرکز ملی شمارش آرا در این کمیسیون نیز دسترسی خواهند داشت.

گفتنی است که قرار است انتخابات فردا (شنبه، 6 میزان) در سراسر کشور برگزار شود. نهادهای امنیتی از تأمین امنیت و بهتر برگزارشدن این انتخابات اطمینان داده‌اند، اما نگرانی‌ها از تهدید طالبان همچنان پابرجاست.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *