صالح در واکنش به گفته‌های عبدالله: به اراده‌ی ملت و قاعده‌ی بازی احترام بگذارید

اطلاعات روز: امرالله صالح، معاون اول دسته‌ی انتخاباتی «دولت‌ساز» در واکنش به اعلام پیروزی عبدالله عبدالله، رهبر دسته‌ی انتخاباتی «ثبات و همگرایی»، از تیم‌های رقیب خواست که «به اراده‌ی ملت و قاعده‌ی بازی احترام بگذارند».

آقای صالح که ناوقت شام دیروز (دوشنبه، ۸ میزان) در یک کنفرانس خبری در کابل صبحت می‌کرد، گفت که تنها نهادی که حق داوری برد و باخت را دارد، کمیسیون‌های انتخاباتی است.

معاون اول دسته‌ی اتخاباتی دولت‌ساز تأکید کرد که نه به خود و نه به تیم‌های رقیب اجازه می‌دهد که داور انتخابات شوند و به جای کمیسیون‌های انتخاباتی، «در باره‌ی انتخابات، داوری و قضاوت خیابانی» کنند.

او اما افزود که آرای دسته‌ی انتخاباتی دولت‌ساز بلندتر از آرای سایر دسته‌های انتخاباتی می‌باشد.

معاون اول دسته‌ی انتخاباتی دولت‌ساز در بخشی از سخنانش با اشاره به میزان اشتراک رأی‌دهندگان در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت که مشارکت در انتخابات مشروعیت‌آفرین بوده است.

همین طور او گفت که این دسته‌ی انتخاباتی تا کنون از روند انتخابات در حدود 100 شکایت در کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی به ثبت رسانده است.

آقای صالح در حالی از عبدالله عبدالله انتقاد کرد، که او خود نیز پیشتر در مصاحبه‌ای با صدای امریکا گفته بود که تیم دولت‌‌ساز 60 تا 70 درصد رأی آورده است.

آقای صالح در کنفرانس مطبوعاتی دیشبش در باره‌ی اظهار نظرش در آن مصاحبه، گفت که آن مصاحبه صرفا «گمانه کمپاینی‌» بر اساس معلومات پراکنده درون تیمی بوده است.

ساعات پیش از کنفرانس مطبوعاتی امرلله صالح، عبدالله عبدالله رهبر دسته‌ی انتخاباتی ثبات و همگرایی در یک کنفرانس خبری دیگر در کابل اعلام کرده بود که این دسته برنده‌ی انتخابات است و نیاز نیست این انتخابات به دور دوم کشانده شود.

عبدالله عبدالله گفته بود بود که این دسته‌ی انتخاباتی حکومت پنج سال آینده‌ی افغانستان را تشکیل خواهد داد. او افزوده بود: «ما با رأی بلند آمدیم. ما در یکی‌دو روز گذشته مشغول بررسی نتایج از ولایات کشور بودیم و به این نتیجه رسیدیم که رأی بلند داریم.»

 به گفته‌ی رهبر دسته‌ی انتخاباتی ثبات و همگرایی، رأی این تیم با رسیدگی به تقلبات احتمالی در روند رأی‌گیری و ابطال این آرا، بلندتر خواهد شد. او همچننا تأکید کرده بود که نتایج این انتخابات اما، از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام می‌شود.

انتخابات ریاست‌جمهوری کشور سه روز پیش (شنبه، ششم میزان) در کشور برگزار شد. بر اساس آخرین آمار کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، در سه هزار و ۷۳۶ مرکزی که آمارش به دست‌ این کمیسیون قرار گرفته است، دو میلیون و ۱۹۶ هزار و ۴۳۶ نفر در انتخابات اشتراک کرده بوده‌اند.

با این حال بر اساس زمان‌بندی انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۸، قرار است نتایج ابتدایی انتخابات تا سه هفته‌ی دیگر (۲۷ میزان) و نتایج نهایی آن نیز در تاریخ ۱۶ عقرب از سوی کمیسیون انتخابات اعلام شود.

دیدگاه‌های شما
  1. کمی حوصله در کار است عجله گار شیطان است
    باید بگذاریم که نتیجه انتخابات از طرف کمیسیون انتخابات اعلان شود

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *