دانشگاه غزنی در ناامن‌ترین نقطه‌ی شهر؛ جایی که تنها با ۱۲ سرباز نگهبانی می‌شود

دانشگاه غزنی در ناامن‌ترین نقطه‌ی شهر؛ جایی که تنها با ۱۲ سرباز نگهبانی می‌شود

حوالی ساعت ده صبح دیروز (سه‌شنبه، ۱۶ میزان) یک انفجار در داخل یکی از صنف‌های دانشکده‌ی ادبیات دری در دانشگاه دولتی غزنی رخ داد. به گفته‌ی مسئولان محلی این ولایت  در این رویداد ۲۳ دانشجو زخمی شدند. با این حال اما، مسئولان این دانشگاه می‌گویند که صرفا ۱۲ سرباز پولیس این دانشگاه را تأمین امنیت می‌کنند.

احمدخان سیرت، سخن‌گوی فرماندهی پولیس غزنی می‌گوید که اکثریت زخمی‌شدگان این رویداد، دانشجویان دختر هستند. به گفته‌ی او، ۱۶ دانشجوی دختر و هفت دانشجوی پسر شامل زخمیان این رویدادند.

مسعود نیکنام، معاون علمی این دانشگاه به روزنامه اطلاعات روز اما می‌گوید که دست‌کم ۳۳ دانشجو از جمله، ۲۸ دانشجوی دختر و پنج دانشجوی پسر در نتیجه‌ی این انفجار زخمی شده‌اند. آقای نیکنام اما تأکید کرد که از این میان، زخم دو تن از دانشجویان شدید بوده و برای درمان به کابل فرستاده شده‌اند: «سه نفر هم شوک عصبی دیده و متباقی هم به‌گونه‌ی سطحی زخمی شده بودند.»

در همین حال سخن‌گوی فرماندهی پولیس غزنی می‌گوید که این رویداد ناشی از انفجار یک حلقه ماین جاسازی‌شده بوده است. به گفته‌ی آقای سیرت، نهادهای امنیتی و کشفی تحقیقات در مورد چگونگی وقوع این رویداد را آغاز کرده‌اند.

در این رویداد به گفته‌ی مسئولان دانشگاه غزنی، دست‌کم ۳۳ نفر زخمی شده‌اند

مسئولیت این رویداد را تا کنون شخص و یا گروهی بر عهده نگرفته است. گروه طالبان که در بخش‌های از شهر غزنی حضور و فعالیت دارد، ساعاتی پس از وقوع انفجار در دانشگاه غزنی در اعلامیه‌ای این حمله را محکوم کرده، گفته بود که این رویداد کار این جنگ‌جویان این گروه نبوده است.

با این حال اما، دفتر مطبوعاتی والی غزنی این رویداد را تلویحا به گروه طالبان نسبت داده است. در اعلامیه‌ای که از سوی این دفتر به نشر رسیده آمده است که مخالفان مسلح با سرکوب‌شان توسط نیروهای دولتی، اکنون اماکن عامه و مراکز علمی را مورد هدف قرار می‌دهند.

دانشگاه دولتی غزنی در شرق شهر غزنی در ساحه‌ی نسبتا ناامن «قلعه‌ی جوز» موقعیت دارد که بارها در آن از وقوع رویدادهای مشابهی هشدار داده شده است. به گفته‌ی مسئولان این دانشگاه رویداد دیروز سومین رویدادی است که در مدت یک سال گذشته در حومه‌های اطراف این دانشگاه رخ داده است.

انفجار حوالی ساعت ۱۰:۰۰ هنگام وقفه‌ی درس رخ داده است

در آخرین مورد حدود سه هفته‌ی پیش (۲۵ سنبله) یک موتر نوع «کاستر» حامل دانشجو‌یان دانشگاه دولتی غزنی در نزدیکی ساختمان این دانشگاه با یک حلقه ماین جاسازی‌شده برخورد کرد. در این رویداد راننده‌ی این موتر کشته و پنج دانشجو نیز زخمی شدند. همچنان ۱۵ دانشجوی دیگر که بیش‌تر‌شان را دانشجویان دختر تشکیل می‌داد، شوک عصبی دیده بودند. مسئولیت این رویداد را نیز شخص و یا گروهی بر عهده نگرفت.

نگرانی‌ها از تکرار وقوع رویدادهای مشابه

علی‌جان راسخ، از دانشجویان دانشگاه غزنی می‌گوید که این انفجار حوالی ساعت ۱۰:۰۸ حین وقفه‌ی درس رخ داده است. به گفته‌ی او، موادجاسازی‌شده در آخر «صنف سوم» دانشکده‌ی ادبیات دانشگاه غزنی جاسازی شده بوده است: «ما در پیش‌روی بلاگ انجینری بودیم که انفجار رخ داد. پس از آن، کمی دود از کلکین‌های اتاق این صنف بیرون شد. همه گیج شده بودند، نمی‌دانستند چه کار کنند.»

او می‌افزاید: «پس از لحظاتی آرامش نسبی دوباره حاکم شد و نیروهای امنیتی وارد ساختمان این بلاگ شدند. آنان فورا زخمی‌ها را از این جا بیرون کشیده و به طرف شفاخانه‌ها که در فاصله ۲۰ دقیقه‌ای دانشگاه قرار دادند، انتقال دادند.» آقای راسخ تأکید می‌کند که او سایر دانشجویان از تکرار وقوع این گونه رویداد در دانشگاه نگرانند.

انفجار در صنف سوم دانشکده‌ی ادبیات دری دانشگاه غزنی رخ داده است.

در همین حال، جاوید احساس، از استادان دانشگاه غزنی نیز می‌گوید که به‌خاطر موقعیت این دانشگاه در ساحه‌ی ناامن شهر نیز نگران وقوع رویداد شبیه انفجار دیروز است: «ما در گذشته چندین مورد مشابهی داشته‌ایم، محوطه‌ی دانشگاه نیز از یک سو وسیع است و از سویی دیگر، نیروی کافی برای تأمین امنیت آن نداریم. این‌ها در درازمدت برای ما نگران‌کننده است.»

همچنان به گفته‌ی معاون علمی دانشگاه غزنی، این دانشگاه را فقط ۱۲ نیروی پولیس تأمین امنیت می‌کنند. مسعود نیکنام می‌گوید که مسئولان این دانشگاه بارها از فرماندهی پولیس و مقام ولایت غزنی و وزارت تحصیلات عالی درخواست اعزام نیروهای بیش‌تری برای تأمین امنیت آن کرده است، اما این درخواست آنان بی‌جواب مانده بود.

آقای نیکنام می‌افزاید که مسئولان دانشگاه غزنی عصر دیروز نیز در دیداری با محمدامین مبلغ، معاون والی غزنی از مسئولان حکومتی خواسته‌اند که اقدامات جدی‌تری برای تأمین امنیت این دانشگاه روی د‌ست گیرند: «معاون والی غزنی به این خواست ما جواب مثبت داده گفت که به‌زودی نیروهای امنیتی دانشگاه افزایش می‌یابد و تدابیر نیز جدی‌تر می‌شود.»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *