وزارت صحت: از هر دو شهروند افغان، یکی آن از فشارهای روانی رنج می‌برد

اطلاعات روز: همزمان با فرارسیدن روز جهانی صحت روانی، وزارت صحت عامه‌‌ی کشور اعلام کرده است که از هر دو شهروند افغان، یکی آن‌ (نیم نفوس افغانستان) از فشارهای روانی رنج می‌برد.

داکتر فدامحمد پیکان، معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه روز پنج‌شنبه (18 میزان) در نشست گرامی‌داشت از روز جهانی صحت روانی و وقایه از خودکشی در کابل همچنان گفته است که بیست درصد شهروندان کشور به‌خاطر فشارهای روانی از ایفای نقش در زندگی روزمره‌اش «نارسایی» پیدا کرده‌اند.

آقای پیکان در این نشست گفته است: «سروی ملی صحت روانی که در سال 2018 میلادی در 16 ولایت، بالای 12 هزار 666 نفر صورت گرفت، نشان می‌دهد که از هر دو افغان، یکی آن از فشارهای روانی رنچ می‌برد و 20 درصد به‌خاطر فشارهای روانی از ایفای نقش در زندگی روزمره‌اش نارسایی پیدا نموده‌ است.»

پایین بودن سطح آگاهی مردم و مراجعه نکردن به مشاوران و مراکز صحت روانی از دلایلی گفته شده است که باعث شده مردم بیشتر از فشارهای روانی رنج ببرند. افزون بر این، چند دهه جنگ، فقر، بیکاری و خشونت نیز به افزایش بیماری‌های روانی در بین شهروندان افغانستان نقش داشته است.

با این حال وزارت صحت عامه گفته است که این وزارت از سال 2004 میلادی به این طرف فعالیت‌هایی چون انکشاف استراتژی ملی وقایه از خودکشی برای سال‌های 2018 الی 2023 میلادی، ارتقای استراتژی ملی صحت روانی برای سال‌های 2019 الی 2023 میلادی و تجدید و تصویب مقرره‌ی 1987 را تصویب و به مرحله‌ی اجرا گذاشته است.

ادغام خدمات صحت روانی در مراقبت‌های صحی اساسی و شفاخانه‌ای، آموزش یک‌هزار داکتر و نرس در بخش صحت روانی و آموزش بیش از 850 مشاور روانی – اجتماعی که از این میان 425 نفرشان عملا در سیستم صحی کار می‌‎کنند از دست‌آوردهایی بوده است که وزارت صحت عامه تا کنون در این راستا داشته است.

از سویی هم ستیفن لوک، نماینده‌ی اتحادیه اروپا در افغانستان در نشست گرامی‌داشت از روز جهانی صحت روانی و وقایه از خودکشی در کابل گفته است که اتحادیه اروپا از سال 2003 میلادی به این طرف بخش صحت روانی وزارت صحت عامه را کمک مالی و تخنیکی کرده است.

ستیفن لوک افزوده است که راه‌اندازی سروی ملی صحت روانی در سال 2018 میلادی، آموزش 500 مشاور روانی – اجتماعی و آموزش‌های درازمدت و کوتاه مدت برای داکتران، نرس‌ها و قابله‌ها از کمک‌های اتحادیه اروپا به وزارت صحت بوده است.

این در حالی است که روز گذشته (دهم اکتوبر) روز جهانی صحت روانی بود. وزارت صحت عامه‌ی کشور از این روز گرامی‌داشت کرد. هدف از گرامی‌داشت از این روز، بلند بردن آگاهی مردم نسبت به علایم بیماری روانی، چگونگی مبارزه با عوامل بیماری روانی و تجدید تعهد نهادهای مسئول برای مبارزه با این پدیده گفته شده است.

دیدگاه‌های شما
  1. صحت روانى ناباسامان سبب تشديد و بروز ساير امراض شده و تداوى آن امراض را به تاخير مى اندازد ـ تحقيق که در آن شيوع مرض توبرکلوز در بين افراد ابتلا به انواع ګوناګون امراض روانى در مراکز خصوصى و دولتى در پنج ولايات مراجعه نموده بودند انجام شده نشان ميدهد که مرض توبرکلوز بين اين افراد تا ده برابر بيشتر نسبت به افراد عادى جامعه افغانىستان است ـ رسيده ګي به حالت روانى افراړد نه تنها سبب بهبودى حالت روانى شده بلکه زمينه رشد ساير امراض را تا حد بلند کاهش ميدهدـ

  2. صحت روانى ناباسامان سبب تشديد و بروز ساير امراض شده و تداوى آن امراض را به تاخير مى اندازد ـ تحقيق که در آن شيوع مرض توبرکلوز در بين افراد ابتلا به انواع ګوناګون امراض روانى در مراکز خصوصى و دولتى در پنج ولايات مراجعه نموده بودند انجام شده نشان ميدهد که مرض توبرکلوز بين اين افراد تا ده برابر بيشتر نسبت به افراد عادى جامعه افغانىستان است ـ رسيده ګي به حالت روانى افراړد نه تنها سبب بهبودى حالت روانى شده بلکه زمينه رشد ساير امراض را تا حد بلند کاهش ميدهدـ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *