نبیل: تیم حاکم در تلاش قبولاندن آرای بیومتریک‌نشده با استفاده از حکم دادگاه است

اطلاعات روز: رحمت‌الله نبیل، یکی از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری کشور می‌گوید که دسته‌ی انتخاباتی حاکم (دولت‌ساز) با استفاده از حکم دادگاه عالی می‌خواهد آرای بیومتریک‌نشده را اعتبار دهد.

آقای نبیل که امروز (سه‌شنبه، ۲۳ میزان) در کنفرانس خبری شورای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری در کابل صحبت می‌کرد، گفت: «دسته‌ی انتخاباتی حاکم تلاش می‌کند که با استفاده از نام دادگاه عالی موضوع آرای بیومتریک‌نشده را به این دادگاه ارجاع بدهد.»

آقای نبیل موضوع ارجاع این آرا را به دادگاه عالی «جفا» بر مردم افغانستان خوانده، افزود که دخالت دادگاه عالی در روند انتخابات، اعتبار مردم به نهادهای عدلی و قضایی را آسیب می‌زند.

او در بخشی از صحبت‌هایش همچنان گفت که در این انتخابات به حکم حکومت مرکزی در ولایات و ولسوالی‌ها تقلب‌های گسترده به نفع دسته‌ی انتخاباتی «حاکم» صورت گرفته است. او تأکید کرد که متخلفان در انتخابات و تشویق‌کنندگان آنان به دادستانی معرفی شوند.

او همچنان افزود که نامزدان انتخاباتی که این تقلب به نفع آنان و یا به حکم آنان صورت گرفته است، باید از فهرست نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری حذف شود.

از سویی هم آقای نبیل در این کنفرانس خبری گفت که شورای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری کشور، از تقلب در انتخابات و وضعیت دموکراسی به سازمان ملل متحد شکایت‌نامه‌ای می‌فرستد. او علاوه کرد که هدف آنان از این شکایات شناساندن چهره‌های متقلب به جهانیان است.

رحمت‌الله نبیل در حالی از استفاده‌ی دادگاه عالی توسط دسته‌ی انتخاباتی دولت‌ساز مبنی بر اعتباردهی آرای بیومتریک‌نشده صحبت می‌کند که پیش از این، این دسته‌ی انتخاباتی اعلام کرده بود در صورتی که کمیسیون مستقل انتخابات به آرای بدون بارکُد بیومتریک اعتبار بدهد، این تیم نیز با آن موافق خواهد بود.

کمیسیون مستقل انتخابات اما همواره تأکید کرده است که فقط آرای بیومتریک‌شده در انتخابات ریاست‌جمهوری قابل اعتبار است.

در کنار کمیسیون مستقل انتخابات، شماری از تیم‌های انتخاباتی از جمله تیم «ثبات و همگرایی» به رهبری عبدالله عبدالله، تیم «تدبیر و توسعه» به رهبری فرامرز تمنا، تیم «امنیت و عدالت» به رهبری رحمت‌الله نبیل و تیم «صلح و عدالت اسلامی» به رهبری گلبدین حکمتیار نیز به شمارش آرای بیومتریک‌شده تأکید کرده‌اند.

انتخابات ریاست‌جمهوری حدود سه هفته‌ی پیش (ششم میزان) با رقابت ۱۳ نامزد به‌شمول رییسان جمهور و اجراییه‌ی کشور در سراسر کشور برگزار شده بود. براساس آخرین آمار کمیسیون انتخابات، دو میلیون و ۶۹۵ هزار و ۸۹۰ نفر در این انتخابات شرکت کرده بوده‌اند. قرار است که نتایج این انتخابات در کم‌تر از یک هفته‌ی دیگر (۲۷ میزان) اعلام شود.