اسپنتا: روند صلح امریکا و طالبان، معامله بر سرنوشت مردم افغانستان است

اطلاعات روز: داکتر رنگین دادفر اسپنتا، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهوری پیشین کشور می‌گوید روند صلحی را که ایالات متحده‌ی امریکا در پیش دارد، متعلق به مردم افغانستان نه، بلکه معامله بر سرنوشت آنان است.

آقای اسپنتا که امروز (جمعه، 26 میزان) در هشتمین نشست امنیتی هرات صحبت می‌کرد، گفت: «روند صلح کنونی روند ما نیست، روند میان امریکا و پاکستان است و معامله بر سرنوشت ما است و ما خبر نداریم.»

اسپنتا رهبران حکومت افغانستان را نیز به بی‌خبری از روند صلح کنونی متهم کرده، گفت که این رهبران به مردم افغانستان دروغ می‌گویند. او همچنان گفت که در گفت‌وگوهای کنونی صلح عملا به قدرت سیاسی طالبان مشروعیت داده شده و از نظر حقوق بین‌المللی مشروعیت دادن به قدرت سیاسی طالبان به معنی ادامه‌ی حقوقی امارت اسلامی افغانستان است. به گفته‌ی او، متحدان افغانستان ادامه‌ی حقوقی امارت اسلامی را پذیرفته‌اند.

این مقام پیشین حکومت افغانستان گفت که روند صلح در تمام ابعاد آن باید با مالکیت افغان‌ها و زیر رهبری افغان‌ها به پیش برده شود. به گفته‌ی آقای اسپنتا، در هر گونه صلحی، باید عدم حضور تروریستان خارجی داعش و القاعده در قلمرو جمهوری اسلامی افغانستان ضمانت شود.

اسپنتا در ادامه گفت که نیروهای خارجی براساس توافق دوجانبه میان کابل و واشنگتن در افغانستان حضور دارند و هر گونه توافقی در مورد خروج این نیروهای باید با دولت جمهوری اسلامی افغانستان صورت بگیرد نه با فرد یا گروه دیگری. او تأکید کرد که دولت و مردم افغانستان باید در گفت‌وگوهای صلح حضور فعال داشته باشند.

در همین حال عبدالقیوم رحیمی، والی هرات در این نشست گفت که مردم افغانستان چهل سال است که با جنگ درگیراند. جنگی که به گفته‌ی والی هرات نتیجه‌اش هنوز هم معلوم نیست.

آقای رحیمی به پایان جنگ و رسیدن منطقه به صلح تأکید کرد و گفت که صلح از پایتخت کشورهای خارجی نه، بلکه از ولسوالی‌های افغانستان شروع شده می‌تواند.

عبدالقیوم رحیمی، والی هرات

به باور والی هرات، دخیل‌شدن کشورهای دیگر در روند صلح افغانستان همواره به کشمکش و امتیازطلبی انجامیده و از مردم افغانستان قربانی گرفته است.

«جنگ افغانستان جهاد نه، بلکه استخباراتی و نیابتی است»

از سویی هم داکتر رنگین دادفر اسپنتا، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهوری پیشین کشور می‌گوید که جنگ کنونی افغانستان جهاد نه، بلکه جنگ استخباراتی و نیابتی کشورهای خارجی است که از مردم افغانستان قربانی می‌گیرد.

آقای اسپنتا جنگ کنونی افغانستان را «کثیف» توصیف کرد. اسپنتا گفت که روسیه با امریکا، امریکا با چین، عربستان با ایران، امریکا با ایران، و پاکستان با هند همه در جنگ افغانستان درگیر‌اند و مردم افغانستان در این جنگ قربانی می‌دهند. او تأکید کرد که امکان پیروزی در این جنگ «کثیف» نیز وجود ندارد.

مشاور امنیت ملی رییس‌جمهوری پیشین در بخشی از سخنانش با اشاره‌ی مستقیم به پاکستان گفت که این کشور هنوز هم در پی عمق استراتژیک در افغانستان است.

به گفته‌ی او، گروه‌های تروریستی القاعده و داعش و یا گروهی که به‌نام داعش نام‌گذاری شده و در واقع با داعش شرق میانه کمتر رابطه دارند، ظاهرا در پی پیشبرد سیاست‌های جهادی‌شان اند، اما بیشتر اهداف پاکستان را عملی می‌کنند.

آقای اسپنتا افزود که علت عمده و اساسی جنگ افغانستان، مداخله پاکستان در امور داخلی افغانستان است. به گفته‌ی او، پاکستان عملا به تروریستان پایگاه و پناه‌گاه فراهم کرده است. او گفت: «جنگ پاکستان سال‌ها پیش از آن‌که حتی یک سرباز ناتو در افغانستان حضور داشته باشد، علیه ما آغاز شد. حضور قوای خارجی در افغانستان بهانه‌ای برای این جنگ خونین و کثیف است و این بهانه به جنگ‌جویان انگیزه‌ی اعتقادی و دینی می‌دهد.»

به باور اسپنتا، جنگ در افغانستان جهاد نیست و از تعبیر و تفسیر جهاد برای روپوش گذاشتن به یک قتل عام گسترده و حاکم‌ساختن خردخفتگی و دموکراسی‌ستیزی استفاده می‌شود. اسپنتا گفت: «از دین و دین اسلام در این جنگ بدون شک استفاده‌ی ابرازی می‌شود.»

این مقام پیشین حکومت افغانستان در عین حال در هشتمین نشست امنیتی هرات گفت که در جنگ جاری افغانستان، نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور تلاش می‌کنند که از قانون اساسی، استقلال و تمامیت ارضی کشور دفاع کنند.

به گفته‌ی او، نیروهای امنیتی و دفاعی این کار را در شرایطی انجام می‌دهند که نخبگان سیاسی افغان از قانون اساسی و از آزادی‌های مطبوع در آن هیچ چیزی را نافذ نگذاشته‌اند.

گفتنی است که هشتمین نشست امنیتی هرات امروز جمعه در شهر هرات آغاز شده و برای دو روز ادامه خواهد داشت. در این نشست امنیتی، نمایندگان و دیپلومات‌های نزدیک به بیست کشور شرکت کرده‌اند.

هشتمین نشست امنیتی هرات
دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *