NATO Secretary General Jens Stoltenberg and the United States Special Representative for Afghanistan Reconciliation, Ambassador Zalmay Khalilzad

خلیلزاد دور تازه‌ی سفرهایش را در مورد صلح افغانستان آغاز کرد

اطلاعات روز: زلمی خلیلزاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت امور خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان دور تازه‌ای از سفرهایش را در مورد صلح افغانستان آغاز کرده است.

در اعلامیه‌ای که از سوی وزارت خارجه‌ی امریکا ناوقت دیروز (دوشنبه، ۲۸ میزان) به نشر رسیده، آمده است که آقای خلیلزاد به بروکسل رفته است و قرار است که با شرکای امریکا، از جمله سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو)، اتحادیه‌ی اروپا و سازمان ملل متحد روی تلاش‌ها برای رسیدن به صلح در افغانستان گفت‌وگو کند.

همچنان به نقل از اعلامیه، فرستاده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان در جریان این سفر با همتایان روسی و چینی‌اش نیز دیدار و روی منافع مشترک‌ در ختم جنگ در افغانستان، بحث و گفت‌وگو خواهد کرد.

دور تازه‌ی سفر آقای خلیل‌زاد در حالی شروع می‌شود که دونالد ترمپ، رییس‌جمهوری این کشور در شانزدهم سنبله اعلام کرده بود که نُه دوره مذاکرات با طالبان را به‌دلیل کشته‌شدن یک سرباز امریکایی و یازده نفر دیگر در یک حمله‌ی طالبان در کابل متوقف کرده است.

هرچند گروه طالبان پس از توقف مذاکرات، بارها به از سرگیری مذاکرات تمایل نشان داد، اما آقای ترمپ تأکید کرده است که مذاکره با طالبان منتفی است.

از سویی هم، پیش از این زلمی خلیل‌زاد گفته بود که او در نُه دور مذاکره با طالبان، با این گروه در اصول به توافق رسیده است و منتظر تأیید رییس‌جمهور دونالد ترمپ است.

این مذاکرات حدود ۱۱ ماه به درزا کشید. تضمین در مبارزه با تروریزم، خروج نیروهای خارجی از افغانستان، آغاز مذاکرات بین‌الافغانی و استقرار آتش‌بس جامع و دایمی از جمله موضوعات مورد بحث در این مذاکرات بود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *