ثبت نزدهمین واقعه‌ی مثبت پولیو؛ یک کودک در قندهار برای همیشه فلج شد

ثبت نزدهمین واقعه‌ی مثبت پولیو؛ یک کودک در قندهار برای همیشه فلج شد

اطلاعات روز: وزارت صحت عامه‌ی کشور می‌گوید که یک واقعه‌ی جدید مثبت پولیو (فلج کودکان) در ولسوالی دند ولایت قندهار به ثبت رسیده است.

میرجان راسخ، مسئول آگاهی عامه‌ی برنامه‌ی محو پولیوی وزارت صحت عامه امروز (سه‌شنبه، ۳۰ میزان) به روزنامه اطلاعات روز گفت که این واقعه‌ی مثبت پولیو در روستای «رمباسی» در ولسوالی دند رخ داده است. به گفته‌ی آقای راسخ، قربانی آن یک پسر دوونیم ساله می‌باشد.

او همچنان افزود که با ثبت این واقعه در جریان سال جاری میلادی (۲۰۱۹) رقم مجموعی مثبت پولیو در افغانستان به ۱۹ واقعه و در ولایت قندهار نیز به سه واقعه می‌رسد.

به گفته‌ی مسئول آگاهی عامه‌ی برنامه‌ی محو پولیوی وزارت صحت عامه، از این ۱۹ واقعه، هشت واقعه‌ی آن در ارزگان، پنج واقعه‌ی دیگر در هلمند، سه واقعه در قندهار، یک واقعه در پکتیکا، یک واقعه در کنر و یک واقعه‌ی دیگر هم در ننگرهار به ثبت رسیده است.

این واقعه‌ی مثبت پولیو در حالی در ولایت قندهار به ثبت می‌رسد که پیش از این یک منبع معتبر در وزارت صحت عامه‌ی کشور به روزنامه اطلاعات روز گفته بود که از آغاز سال ۲۰۱۹ میلادی به این طرف هیچ کارزاری برای محو پولیو در کشور از سوی این وزارت راه‌اندازی نشده است.

این منبع تأکید کرده بود: «واکسین محو پولیو به‌دلیل مشکلات امنیتی از آغاز امسال تا کنون نه در ساحات تحت کنترل دولت راه‌اندازی شده و نه هم در ساحات تحت کنترل مخالفان دولت. این بسیار خطرناک است، چون پولیو می‌تواند در کم‌ترین زمان در ساحات زیادی گسترش یابد.»

علاوه بر آن، این منبع افزوده بود که از ۹ آپریل سال جاری بدین‌سو جنگ‌جویان طالبان با منع فعالیت‌های سازمان صحی جهان در ساحات تحت کنترل‌شان، به دلایل سیاسی کارزار واکسین محو پولیو را نیز منع کرده است.

او گفته بود که بارها برای رفع این محدودیت با طالبان صحبت شده است، اما طالبان همواره آغازشدن این کارزار را رد کرده‌اند.

این منبع در وزارت صحت عامه در صورت توقف کارزار محو پولیو، از گسترش بیماری پولیو در کشور هشدار داده بود.

پس از آن وزارت صحت عامه حدود یک هفته‌ی پیش (۲۲ میزان) اعلام کرده بود که کارزار واکسین محو پولیو برای معافیت‌دهی ۸.۵ میلیون کودک زیر پنج سال در ۳۲۴ ولسوالی کشور تطبیق می‌شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *