دبیر کل ناتو: به مأموریت خود در افغانستان ادامه می‌دهیم

اطلاعات روز: ینس استولتنبرگ، دبیر کل سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) می‌گوید که این پیمان برای مقابله با داعش و شکست این گروه در افغانستان حضور خواهند داشت.

آقای استولتنبرگ در حالی که قرار است وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو فردا (پنج‌شنبه، 2 عقرب) در مورد اوضاع امنیتی افغانستان صحبت کنند، در یک نشست خبری گفت که گروه داعش در افغانستان حضور دارد و به جنگ‌های خود ادامه می‌دهد.

او گفت که ناتو در کنار نیروهای امنیتی و دفاعی افغان برای آموزش و پرورش آن‌ها در راستای مبارزه با داعش، حضور خواهد داشت. به گفته‌ی او، برنامه‌ی آموزشی ناتو به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان ادامه خواهد داشت.

استولتنبرگ در عین حال گفت که امریکا و ناتو یکجا به افغانستان رفته و در مورد خروج از افغانستان نیز یکجا تصمیم خواهند گرفت. به گفته‌ی او، هرگونه خروج به توافق سیاسی بستگی دارد.

دبیر کل ناتو در بخشی از صحبت‌هایش در مورد مذاکرات صلح امریکا و طالبان نیز گفت که این مذاکرات در حال حاضر شکست خورده است. او همچنان گفت که ناتو از از سرگیری این مذاکرات حمایت می‌کند، اما گروه طالبان باید برای «صلح واقعی» تعهد، از خودگذری و تمایل خود را نشان بدهد.

او گفت: «ناتو می‌تواند با ادامه‌ی تعهد به مأموریت نظامی‌اش از این روند [مذاکرات صلح] حمایت کند. میان حضور نظامی و راهکار سیاسی تضادی وجود ندارد.» به گفته‌ی او، به توافقی نیاز است تا تمام دست‌آوردهای مردم افغانستان در آن حفظ شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *