ظریفی: تمام اطلاعات بیش از 1.9 میلیون رأی بیومتریک‌شده وارد سیستم شده است

ظریفی: تمام اطلاعات بیش از 1.9 میلیون رأی بیومتریک‌شده وارد سیستم شده است

اطلاعات روز: کمیسیون مستقل انتخابات کشور می‌گوید که اطلاعات تمامی یک‌میلیون و ۹۳۲ هزار و ۶۷۳ رأی بیومتریک‌شده از دستگاه‌های بیومتریک به سرور مرکزی منتقل شده است.

رحمیه ظریفی، از اعضای این کمیسیون امروز (چهارشنبه، ۱ عقرب) در یک کنفرانس خبری در کابل گفت: «اطلاعات بیومتریکی تمام دستگاه‌های بیومتریک به منظور تصفیه و تجزیه به سرور مرکزی انتقال داده اشت.» او تأکید کرد که این ارقام نهایی است.

از سویی هم خانم ظریفی افزود که کارهای تخنیکی هم‌اکنون روی یک تعداد کارت‌های حافظه، دستگاه‌های مفقودشده جریان دارد. به گفته‌ی او، در این مورد نیز به‌زودی اعضای کمیسیون انتخابات فیصله خواهند کرد.

همچنان این عضو کمیسیون انتخابات افزود که پروسس نتایج در هر دو مرکز ملی جمع‌بندی نتایج کاغذی و بررسی نتایج دیجتلی ختم شده است و هم‌اکنون کار روی مقایسه معلومات در این دو مرکز جریان دارد.

خانم ظریفی گفت که این کمیسیون با انجام انتقال معلومات از دستگاه‌های بیومتریک به سرور مرکزی، پروسس نتایج در مراکز جمع‌بندی نتایج به «اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری کشور نزدیک شده است». او تأکید کرد که این کمیسیون با مقایسه معلومات معلومات در این مراکز و رسیدن به یک آمار واحد نتایج ابتدایی را در چند روز آینده اعلام می‌کند.

براساس زمان‌بندی انتخابات ریاست‌جمهوری ششم میزان، نتایج ابتدایی این انتخابات قرار بود به تاریخ ۲۷ میزان اعلام شود، اما این کمیسیون در ۲۷ میزان اعلام کرد که به علت «مشکلات تخنیکی و بیش‌تر به منظور تأمین شفافیت» اعلام نتایج ابتدایی برای مدت نامعلومی به تأخیر افتاده است.

«نتایج بررسی‌ها در مورد شکستن قفل ساختمان آموزش‌های انتخاباتی امروز همگانی می‌شود»

از سویی هم، رحیمه ظریفی با اشاره به شکستن قفل دروزاه‌ی ورودی (دهلیز اول) «ساختمان آموزش‌های انتخاباتی» کمیسیون انتخابات گفت که نتایج هیأت مؤظف‌شده برای بررسی این رویداد تا شام امروز همگانی خواهد شد.

کمیسیون انتخابات دیروز (سه‌شنبه، ۳۰ میزان) گفته بود که این دروازه به دستور مشاور امنیتی دبیرخانه‌ی این کمیسیون شکستانده شده و پس از آن دو سرباز ویژه‌ی پولیس که در آن نگهبانی می‌کرده، برای گرم‌شدن به دهلیز این ساختمان رفته‌اند.

پیش از آن دسته‌ی انتخاباتی «ثبات و همگرایی» به رهبری عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور مدعی شده بود که حوالی ساعت ۱۰ یک‌شنبه‌شب (۲۸ میزان) نیروهای ویژه‌ی پولیس (CRU) در هماهنگی با ناظران تیم «دولت‌ساز» قفل‌های مرکز جمع‌بندی و بررسی نتایج دیجیتالی کمیسیون انتخابات را شکستانده و وارد آن شده‌اند.

علی‌احمد عثمانی، رییس ستاد انتخاباتی ثبات و همگرایی در یک کنفرانس خبری گفته بود که قفل شکسته‌ی مرکز جمع بندی و بررسی نتایج را خودش مشاهده کرده است. آقای عثمانی این اتفاق را حمله به کمیسیون مستقل انتخابات و حیثیت آن کمیسیون، آرای مردم و شفافیت انتخابات خواند و گفت که این مسأله باید به‌صورت جدی بررسی شود.

کمیسیون انتخابات اما گفته بود که برای بررسی این موضوع یک هیأت متشکل از اعضای این کمیسیون، مشاوران بین‌المللی این کمیسیون و ناظران ستادهای انتخاباتی تشکیل شده است.