کمیسیون انتخابات 137 هزار رأی قرنطین‌شده را بااعتبار اعلام کرد

اطلاعات روز: کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده است که با در نظرداشت ارایه معلومات، تجزیه و تحلیل دارالانشای این کمیسیون به‌ویژه متخصصین ملی و بین‌المللی، در مورد 137 هزار و 630 رأی قرنطین‌شده هیچ مشکلی وجود ندارد و این آرا بااعتبار شناخته می‌شود.

این آرا براساس فیصله‌نامه‌ی شماره 108 اعضای رهبری این کمیسیون بااعتبار شناخته شده است. پیش از این شرکت درملوگ این آرا را به دلیل تفاوت در معلومات ثبت‌شده بیومتریکی با رأی‌دهندگان پروسس‌شده، قرنطین‌شده گزارش کرده بود.

پیش از این شماری از تیم‌های انتخاباتی خواستار ابطال کامل این مجموع آرا [137 هزار و 630 رأی] شده بودند. این تیم‌ها از جمله تیم «ثبات و همگرایی» به رهبری عبدالله عبدالله این مجموع آرا را مبهم و ناشناخته‌شده دانسته بود.

از سویی هم، اعضای رهبری کمیسیون مستقل انتخابات درباره‌ی 102 هزار و 12 معلومات بیومتریکی که توسط شرکت درملوگ خارج از زمان رأی‌دهی گزارش شده، اما مسئولیت موثق‌بودن آن‌را نگرفته است، فیصله کرده‌اند.

براساس این فیصله، 13 هزار و 949 معلومات بیومتریکی که در 262 محل رأی‌دهی خارج از زمان رأی‌دهی ثبت شده و پس از تفتیش و بازشماری در صورتی که تقلب و تخلفات در ان به اثبات برسد، بی‌اعتبار شناخته می‌شود.

همچنان معلومات بیومتریکی در هفت‌هزار و 92 محل رأی‌دهی که خارج از زمان رأی‌دهی گزارش شده است، در صورتی که در مورد آن کدام نقیصه و محدودیت دیگر وارد نباشد، بدون مشکل بوده و بااعتبار شناخته می‌شود.

حواعلم نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات ناوقت روز گذشته (شنبه، 25 عقرب) در مورد این دو فیصله‌نامه و آغاز مجدد روند بازشماری و تفتیش آرا معلومات داده است.  خانم نورستانی همچنان گفته است که روند بازشماری در ولایت‌های باقی‌مانده سر از امروز یک‌شنبه آغاز می‌شود.

به گفته‌ی خانم نورستانی، کمیسیون مستقل انتخابات تلاش می‌کند پس از ختم بازشماری و تفتیش، هرچه زودتر نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کند. این کمیسیون از تیم‌های انتخاباتی و ناظران‌شان خواسته است که کمیسیون را در تطبیق روند بازشماری همکاری کنند.

این در حالی است که روند بازشماری آرا در تاریخ 18 عقرب آغاز شده بود. این روند در برخی ولایات به دلیل اعتراضات هواداران شماری از تیم‌های انتخاباتی آغاز نشد و سرانجام کمیسیون مستقل انتخابات این روند را به‌منظور رسیدگی به اعتراضات تیم‌های انتخاباتی، جریان‌های سیاسی و… متوقف کرد.

پس از ان اسدالله سعادتی، معاون دوم تیم «ثبات و همگرایی» در یک نشست خبری در کابل گفت که پیش از آغاز روند بازشماری و تفتیش آرا، سقف آرای معتبر هر صندوق رأی‌دهی باید مشخص شود.

دیدگاه‌های شما
  1. میگن بز در غم جان کندن قصاب در غم چربو
    مردم از بی سر نوشتی در بدروخاک به سر هستند حالا همین نتیجه چی وقت علان میشه ثبات و همگرای در غم چربو هستند اونا باختند اگر نمی باختند شاید شاهد بسیار دیوانگی ها از جانب دوستم و محقق میبودیم چون اونه درک کردند که باختند اما آقای عبدالله بخاطر کرسی ریاست اجرائیه کوشش دارد که یک چند روز دیگر هم معطل شود ام ملت بیچاره وای وای

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *