غنی: کشورهای همسایه و جهان افغانستان را میدان جنگ نیابتی‌شان نسازند

اطلاعات روز: رییس‌جمهور اشرف غنی در هجدهمین نشست سران کشورهای عضو جنبش عدم انسلاک در شهر باکو، پایتخت آذربایجان به اصل بی‌طرفی کشورهای عضو این جنبش تأکید کرده و گفته است که افغانستان نباید به‌عنوان میدان جنگ نیابتی نیروها و میدانی برای صادرات «عناصر ناخواسته» از کشورهای همسایه و جهان، استفاده شود.

هجدهمین نشست سران کشورهای عضو جنبش عدم انسلاک روز گذشته (جمعه، 3 عقرب) در شهر باکو، پایتخت آذربایجان برگزار شد. آقای غنی در این نشست همچنان گفته است که مردم افغانستان حق زندگی در صلح و رفاه را دارند و این هدف‌شان را برآورده می‌سازند.

رییس‌جمهور غنی افزوده است که مردم افغانستان آمادگی «عام» و «تام» دارند تا روند صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها را رهبری کنند. به گفته‌ی او، مردم و حکومت افغانستان در تبانی با تمام شرکا، روند صلح را به پیش خواهند برد تا به یک صلح پایدار بی‌انجامد.

به نقل از اعلامیه‌ی ارگ ریاست‌جمهوری، آقای غنی با اشاره به حضور نیروهای خارجی در افغانستان نیز گفته است در صورتی که طالبان و حامیان‌شان پیشنهاد صلح حکومت افغانستان را می‌پذیرفتند، شمار این نیروها بیشتر از اکنون کاهش می‌یافت.

او تأکید کرده است: «متأسفانه، طالبان که پناهگاه‌ها، مواد مخدر و روابط‌شان با شبکه‌های تروریستی در سطح بین‌المللی امکان فعالیت را برای‌شان میسر می‌سازد، کشتار را در مقابل غیرنظامیان افغان به راه انداخته و در حال توسعه تفکر خشونت و ویرانگری به‌خاطر نابودساختن ما هستند.»

هجدهمین نشست سران کشورهای عضو جنبش عدم انسلاک در شهر باکو، پایتخت آذربایجان

او در عین حال گفته است که تأمین صلح پایدار از اولویت‌های اساسی حکومت افغانستان است و آنها کاملا برای آوردن صلح برای مردم افغانستان و منطقه متعهد هستند. غنی همچنان علاوه کرده است که افغانستان براساس اصول و قواعد جنبش عدم انسلاک، دست دوستی به تمام همسایگان خود داده و مجددا پیشنهاد صلح را برای طالبان پیشکش می‌کند.

رییس‌جمهور غنی در حالی پیشنهاد مجدد صلح را به طالبان مطرح می‌کند که این گروه تا کنون حاضر به مذاکره و گفت‌وگوی مستقیم با حکومت افغانستان نشده است. طالبان همواره گفته است که نخست با امریکا و پس از آن با حکومت افغانستان مذاکره خواهند کرد.

همچنان این گروه در نُه دور مذاکره با امریکا به امضای یک توافقنامه نزدیک شده بود، اما دونالد ترمپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده‌ی امریکا در تاریخ شانزدهم سنبله اعلام کرد که مذاکرات با طالبان را به دلیل کشته‌شدن دوازده نفر از جمله یک سرباز امریکایی در یک حمله‌ی طالبان در کابل متوقف کرده است.

با وجود توقف مذاکرات میان امریکا و طالبان، اکنون تلاش‌های جهانی برای ازسرگیری این مذاکرات آغاز شده است، اما مشخص نیست که چه وقت ازسر گرفته خواهد شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *