تبهکاری در هرات؛ در 7 ماه دست‌کم دوهزار مظنون بازداشت شده‌اند

تبهکاری در هرات؛ در 7 ماه دست‌کم دوهزار مظنون بازداشت شده‌اند

سلیم مقیمی

جرایم جنایی در شهر هرات که جزو امن‌ترین ولایت‌های کشور به‌حساب می‌آید، نسبت به سال گذشته بالا گرفته است. بر بنیاد آمار فرماندهی پولیس هرات در هفت ماه گذشته دست‌کم دوهزار نفر به ظن جرایم جنایی مانند آدم‌ربایی، عضویت در گروه طالبان، دزدی‌های مسلحانه، اخذ رشوه، جعل اسناد و سایر جرایم از سوی پولیس بازداشت شده‌اند.

همزمان راه‌اندازی 30 عملیات برای سرکوب جنگ‌جویان طالب در ولسوالی‌های نزدگانه و حومه این ولایت و کشته‌شدن 604 جنگ‌جوی طالب در این عملیات‌ از دست‌آوردهای نیروهای امنیتی در جریان هفت ماه گذشته بوده است.

اما شواری ولایتی هرات نسبت به افزایش ناامنی‌ها از ‏جمله ترور و اختطاف در این ولایت نگران است و دست‌آوردهای نیروهای امنیتی را به‌منظور مهار ‏جرایم جنایی بسنده نمی‌داند.‏

سیر صعودی سرقت‌های مسلحانه

مسئولان در فرماندهی پولیس هرات می‌گویند از میان 1983 فرد بازداشت‌شده به ظن جرایم مختلف در هفت ماه گذشته، بیش از 600 نفر به اتهام دزدی‌های مسلحانه از سوی نیروهای امنیتی در این ولایت بازداشت شده‌اند. عبدالاحد ولی‌زاده، سخن‌گوی پولیس هرات به روزنامه اطلاعات روز گفت که سرقت‌های مسلحانه نسبت به سایر جرایم جنایی از سال‌ها بدین‌سو در هرات روند صعودی را طی می‌کند. برخی دزدان با استفاده از سلاح گرم و سرد شهروندان را تهدید به مرگ می‌کنند و موتر، موتورسایکل، تلفن همراه و سایر وسایل‌شان را می‌دزدند. به بیان آقای ولی‌زاده 230 میل سلاح مختلف به‌شمول، تفنگچه و کلاشینکوف از نزد دزدان و افراد مسلح غیرمسئول در هفت ماه پسین به‌دست پولیس افتاده است. پولیس هرات می‌گوید در هفت ماه گذشته دست‌آوردهای دیگری نیز داشته است: «در هفت ماه گذشته در جریان 228 عملیات کشفی 1540 کیلوگرام مواد مخدر نوع کریستال، هیرویین و چرس و یک‌هزار و 73 لیتر مشروبات الکولی از نزد قاچاق‌بران و خرده‌فروشان از سوی پولیس مبارزه با مواد مخدر هرات کشف و ضبط گردیده است.»

عبدالاحد ولی‌زاده سخن‌گوی پولیس هرات، عکس: اطلاعات روز

سرکوب طالبان

هشت ولسوالی‌ ولایت هرات در جریان هفت ماه گذشته گواه حضور گسترده‌ی جنگ‌جویان طالب به نسبت سال‌های گذشته بوده است. آمارهای رسمی فرماندهی پولیس هرات نشان می‌د‌هد که به‌منظور عقب‌راندن حملات طالبان که به هدف سقوط ولسوالی‌ها در این ولایت طرح‌ریزی شده بود، 30 عملیات پاکسازی از سوی فرماندهی پولیس به همکاری سایر بخش‌های امنیتی و اداره محلی هرات در ولسوالی‌های اوبه، چشت شریف، گلران، پشتون زرغون، کشک رباط سنگی، کشک کهنه، کهسان و فرسی راه‌اندازی شده است که در نتیجه‌ی آن به‌شمول فرماندهان برجسته‌ی گروه طالبان 604 عضو این گروه کشته 283 نفر زخمی و 27 طالب دیگر بازداشت شده‌اند. عبدالاحد ولی‌زاده سخن‌گوی پولیس هرات تأکید می‌کند که جنگ‌جویان طالب توان مبارزه با نیروهای امنیتی در ولسوالی‌های این ولایت را ندارند.

نوش‌دارو پس از مرگ سهراب

با این وجود شورای ولایتی هرات هر چند جان‌فشانی نیروهای امنیتی به‌منظور تأمین آرامش مردم را انکارناپذیر می‌داند، اما نسبت به افزایش جرایم جنایی به‌ویژه بالارفتن آمار دزدی‌های مسلحانه، آدم‌ربایی‌ها و ترورها در هفت ماه گذشته در این ولایت ابراز نارضایتی می‌کند. وکیل احمد کروخی مسئول کمیته‌ی امنیتی شورای ولایتی هرات به روزنامه اطلاعات روز گفت که شهروندان هرات نه روز و نه شب احساس امنیت نمی‌کنند. به گفته‌ی آقای کروخی اقدام پولیس نوش‌داروی پس از مرگ سهراب است: «دزدی‌های مسلحانه و ترور افراد در چند ماه اخیر افزایش یافته است و پولیس بعد از انجام جرایم دست به کار می‌شود و اقدام به ایجاد ایست‌های بازرسی در سطح شهر می‌کند.»

این عضو شورای ولایتی هرات باور دارد شکستاندن شیشه‌های دودی موترها و پاره‌کردن پرده‌های سه‌چرخه‌ها به‌گونه‌ی مقطعی نمی‌تواند امنیت را برای همیشه در این شهر پرنفوس برقرار کند. آقای کروخی به فرماندهی پولیس هرات پیشنهاد می‌کند تا اقدامات امنیتی‌شان را به‌منظور مهار جرایم به‌صورت دائمی ادامه دهند.

وکیل احمد کروخی، مسئول کمیته‌ی امنیتی شورای ولایتی هرات. عکس: اطلاعات روز

همزمان برخی از فعالان جامعه مدنی هرات به این باورند که سیستم امنیتی ولایت هرات در جریان یک دهه‌ی اخیر نتوانسته انتظارات را برآورده کند. سیداشرف سادات، مسئول دفتر مجما در هرات به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که خلاهای امنیتی در هرات بارها آسیب‌شناسی شده و مشکل کمبود نیروی امنیتی از سوی فعالان مدنی به مرکز کشور منتقل شده است، اما تا کنون به شمار نیروهای امنیتی در این ولایت افزوده نشده است. آقای سادات تأکید دارد، عملکرد پولیس در قسمت مهار جرایم جنایی در هفت ماه گذشته قابل قبول نیست و تا هنوز سرقت‌ موتور سایکل، موبایل، اموال مردم، آدم‌ربایی و ترورهای زنجیره‌ای در این ولایت جریان دارد به‌گونه‌ای که در جریان یک هفته دو مأمور شهرداری در روز روشن در قلب شهر هرات توسط افراد مسلح غیرمسئول ترور شده‌اند.

با این همه مسئولان در فرماندهی پولیس هرات می‌گویند نیروهای امنیتی تمام تلاش‌شان را به هدف تأمین امنیت و حراست کشور به خرچ می‌دهند، اما کمبود نیرو و افزایش نفوس و پررنگ‌شدن چالش‌های همچون فقر، بیکاری، اعتیاد و مهاجرت آنان را به چالش کشیده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *