مشاور امنیت ملی: برای مذاکره با طالبان پیش‌شرط داریم، زیرا آنان متحد نیستند

اطلاعات روز: حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان می‌گوید که براساس یافته‌های حکومت، گروه طالبان از یک سال به این طرف یک‌دست نیستند و شماری از فرماندهان مهم این گروه به داعش پیوسته‌اند، از همین رو دولت افغانستان این بار برای صلح با طالبان پیش‌شرط دارد.

آقای محب که امروز (سه‌شنبه، 7 عقرب) در یک نشست خبری در کابل در مورد برنامه‌ی صلح حکومت افغانستان صحبت می‌کرد، گفت که حکومت افغانستان پیش از این برای مذاکره با طالبان پیش شرط نداشت اما حالا دریافته است که طالبان بین خود متحد نیستند، از همین رو آتش‌بس یک ماه شرط اصلی مذاکره با طالبان است.

محب به‌صورت مشخص از ملا ذاکر، یک فرمانده طالب نام برد که به داعش پیوسته است. او افزود، در صورتی که این معلومات درست باشد، به معنی این است که طالبان امتیاز می‌گیرند ولی جنگ همچنان ادامه می‌یابد.

او افزود که حکومت افغانستان خواهان قطع رابطه‌ی طالبان با کشورهای دیگر و شبکه‌های استخباراتی است. محب گفت که گروه طالبان باید این رابطه [رابطه با کشورهای خارجی و گروه‌های استخباراتی] را واضح کرده و یک آتش‌بس یک‌ماهه را بپذیرند تا فهمیده شود که این گروه از خون‌ریزی دست کشیده و کشتار «مردم بی‌دفاع» را متوقف می‌کنند.

آقای محب گفت تا زمانی‌که پاکستان دست از حمایت طالبان برندارد، مذاکرات و صلح نتیجه نخواهد داد. به گفته‌ی او، صلح باید دوام‌دار و با ثبات باشد. محب خاطرنشان کرد که گروه طالبان تا کنون در مورد روابط‌اش با پاکستان به مردم افغانستان جزیئاتی ارایه نکرده است.

مشاور شورای امنیت ملی همچنان علاوه کرد که طالبان باید در مورد روابط‌شان با شبکه‌های قاچاق و شبکه‌های جرمی نیز وضاحت بدهند. او همچنان افزود که طالبان در قاچاق مواد مخدر دخیل‌اند. «آنها [طالبان] از این راه عاید به‌دست می‌آورد و این کار ناروا را جاری نگه‌میدارند. طالبان در مناطقی بسیار فعال است که آنجا عاید و درآمد موجود است. جنگ طالبان عقیدوی نیست، بلکه منافع مشخص خود را در آن می‌بیند.»

به گفته‌ی مشاور امنیت ملی کشور، در شماری از ولایات از جمله بدخشان، تخار و بغلان جنگ سر معدن بوده و کسانی در برابر نیروهای امنیتی و دفاعی کشور می‌جنگند که در قاچاق دست دارند. او گفت که این افراد از نام و عضویت طالبان استفاده می‌کنند و طالبان نیز باید در مورد عضویت و عدم عضویت این افراد وضاحت بدهند.

محب گفت که حکومت افغانستان برای صلح یک طرح جامع ارایه کرده و به عملی‌کردن این طرح آمادگی دارد. «ما روی اجماع جهانی در این مورد کار می‌کنیم.  طرح هفت ماده دارد و عملی‌کردن آن حتمی و ضروری است.»

از سویی هم مشاور امنیت ملی کشور در بخشی از صحبت‌هایش در مورد سفر زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان به کابل اشاره کرد و گفت که سفر آقای خلیل‌زاد در مورد صلح نه، بلکه برای صحبت روی آزادی دو استاد دانشگاه امریکا بوده است.

آقای محب گفت: «اين استادان بالای ما حق دارند، چون جوانان ما را آموزش مي‌دادند. ما در اين مورد آماده‌ی همکاری هستيم. آنان بايد رها شوند و در اين مورد کار جريان دارد.»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *