«80 درصد دختران افغان در هنگام قاعدگی در مراسم‌های اجتماعی شرکت نمی‌توانند»

اطلاعات روز: اداره‌ی حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) می‌گوید که ۸۰ در صد دختران افغانستان اجازه نمی‌یابند که در جریان عادت ماهوار (قاعدگی)شان در مراسم‌های اجتماعی شرکت کنند.

در اعلامیه‌ای که امروز (چهارشنبه، ۸ عقرب) از سوی یونیسف به مناسبت «روز جهانی حفظ‌الصحه‌ی دختران» به نشر رسیده، آمده است: «حدود ۸۰ درصد دختران اجازه ندارند تا در جریان عادت ماهوارشان در مراسم‌های اجتماعی مانند عروسی، جنازه یا رفتن به زیارت‌گاه‌ها اشتراک کنند.»

همچنان به نقل از اعلامیه، ۷۰ درصد دختران در افغانستان در جریان عادت ماهوارشان به خاطر ترس از عقیم‌شدن حمام نمی‌کنند و ۵۰ درصد دیگر دختران نیز تا زمان آغاز اولین دوره‌ی عادت ماهوارشان در این مورد آگاهی ندارند.

براساس اعلامیه‌ی این اداره، ۲۹ درصد دختران دانش‌آموز نیز در هنگام قاعدگی در مکتب غیرحاضر می‌شوند که مهم‌ترین دلایل آن، نداشتن تسهیلات و معلومات درست از عادت ماهوار در مکاتب خوانده شده است.

در همین حال، میرویس بلخی، سرپرست وزارت معارف کشور در مراسمی به مناسبت روز جهانی حفظ‌الصحه‌ی دختران در کابل گفته است که دولت افغانستان متعهد است که تسهیلات لازم در مکاتب را فراهم کند.

آقای بلخی همچنان در مورد آگاهی عادت ماهوار دختران گفت: «وزارت معارف اقداماتی را برای شاگردان دوره‌ی متوسطه مکاتب دختران روی‌دست گرفته است و به همکاری سازمان یونسیف ۱۱۰هزار جلد کتاب رهنمود قاعدگی دختران را چاپ کرده است.» به گفته‌ی آقای بلخی، این کتاب‌ها به عنوان مضامین تقویتی در مکاتب تدریس خواهد شد.

از سویی هم، مجیب‌الرحمان کریمی، وزیر احیاء وانکشاف دهات کشور نیز گفته است که این وزارت در چارچوب برنامه‌ی آب‌رسانی و حفظ‌الصحه، از سال ۲۰۱۶ میلادی به این طرف، برای ۸۵ هزار زن برنامه‌های آگاهی‌دهی در مورد قاعدگی را راه‌اندازی کرده است.

در همین حال دیوه صمد، معین پالیسی و پلان وزارت صحت عامه‌ی کشور نیز در این مراسم گفته است که عدم آگاهی دختران در مورد عادت ماهوارشان، آنان را دچار اضطراب، استرس، شرم، اختلالات دوران حاملگی و حتا عقامت می‌کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *