کمیسیون حقوق بشر افغانستان از رهایی زندانیان شبکه‌ی حقانی ابراز نگرانی کرد

اطلاعات روز: در پی اعلام آمادگی دولت افغانستان مبنی بر رهایی سه عضو مهم شبکه‌ی حقانی، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفته است که از دوام فرهنگ معافیت و نادیده‌گرفتن خواسته‌های قربانیان برای اجرای عدالت در این اقدام نگران است.

در اعلامیه‌ای که امروز (پنج‌شنبه، ۲۳ عقرب) از سوی کمیسیون حقوق بشر افغانستان به نشر رسیده، آمده است که این کمیسیون «نگران است که اقدام اخیر در مورد تبادله‌ی زندانیان، با نادیده‌گرفتن خواسته‌های مکرر قربانیان برای اجرای عدالت و حساب‌دهی و به تقویت و استمرار فرهنگ معافیت منجر شود».

این کمیسیون همچنان در این اعلامیه ابراز نگرانی کرده است که رهایی این افراد از زندان‌ها می‌تواند امکان دسترسی به صلح پایدار در افغانستان را به خطر اندازد.

به نقل از اعلامیه، باید برای رسیدن به صلح پایدار و عادلانه، سهم‌گیری قربانیان جنگ در هر مرحله‌ای از گفت‌وگوهای صلح ضروری می‌باشد.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان اما تأکید کرده است که بی‌توجهی طرف‌های درگیری در جنگ و جامعه‌ی بین‌المللی به حقوق بشری قربانیان و مطالبات شهروندی آنان در روند صلح از باورمندی مردم نسبت به صلح می‌کاهد و به اعتبار این روند آسیب جدی می‌زند.

در همین حال، سکرتریت گروه کاری مشترک جامعه‌ی مدنی در یک اعلامیه در واکنش به رهایی سه عضو مهم شبکه‌ی حقانی از سوی دولت افغانستان، آن را تقبیح کرده است.

در اعلامیه، رهایی این افراد را نقض صریح قانون اساسی کشور، قوانین بین‌المللی به‌شمول اساس‌نامه‌ی رم و بی‌حرمتی به خون هزاران قربانی جنگ‌های کشور خوانده شده است.

سکرتریت گروه کاری مشترک جامعه‌ی مدنی از حکومت افغانستان خواسته است که در برابر این اقدام به مردم افغانستان توضیح دهد و از مردم و خانواده‌های قربانیان مغذرت بخواهد.

رییس‌جمهور اشرف غنی دو روز پیش (سه‌شنبه، ۲۱ عقرب) در یک نشست خبری در کابل اعلام کرد که سه زندانی مهم شبکه‌ی حقانی به‌شمول انس حقانی، حافظ عبدالرشید و حاجی مالی‌خان به صورت مشروط از زندان «بگرام» در ولایت پروان آزاد می‌شوند.

او گفته بود که این افراد در بدل رهایی دو استاد دانشگاه «امریکایی افغانستان» که در سال ۱۳۹۵ توسط جنگ‌جویان طالبان ربوده شده بودند، آزاد می‌شوند.

آقای غنی تأکید کرد که حکوت افغانستان در مشوره با شرکای بین‌المللی و به‌خصوص ایالات متحده‌ی امریکا میکانیزمی را در پیش گرفته است که رهایی این سه عضو مهم شبکه حقانی «صفوف دشمن» را تقویت و حملات‌شان را تشدید نکند.

انس حقانی، فرزند جلال الدین حقانی، بنیان‌گذار شبکه حقانی و برادر ناتنی سراج‌الدین حقانی، رهبر کنونی این شبکه می‌باشد که همراه حافظ رشید در ماه میزان سال ۱۳۹۳ توسط نیروهای امنیت ملی دستگیر شده بود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *