واکنش‌ها به آزادی انس حقانی و مبادله‌ی ناکامش | طنز

غنی با دو مقام ارشد امریکایی در مورد رهایی سه زندانی شبکه حقانی گفت‌وگو کرد

اطلاعات روز: مایک پمپئو، وزیر خارجه و رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی ایالات متحده‌ی امریکا گفته‌اند که این کشور در صورت عدول طالبان از تعهدات‌شان در مورد رهایی سه زندانی «مهم» شبکه‌ی حقانی به صورت مشترک با حکومت افغانستان به طالبان پاسخ خواهند داد.

در اعلامیه‌ای که از سوی ارگ ریاست‌جمهوری به نشر رسیده، آمده است که این دو مقام ارشد امریکایی این گفته‌ها را شب گذشته (دوشنبه، ۲۷ عقرب) طی دو تماس تلفنی جداگانه با رییس‌جمهور اشرف غنی مطرح کرده‌اند.

به نقل از اعلامیه، وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی امریکا با تأکید بر حمایت از تصمیم آقای غنی در مورد آزادی سه زندانی شبکه‌ی حقانی، گفته‌اند که امریکا با حکومت افغانستان یک‌جا و از نزدیک کار می‌کند.

آنان گفته‌اند که در صورت اعمال خشونت‌های احتمالی از سوی این گروه، این دو کشور پاسخ طالبان را می‌دهند.

از سویی هم، در اعلامیه گفته شده است که دو طرف در این تماس‌ها، روی آتش‌بس و کاهش خشونت‌ها به عنوان پیش‌شرط‌های لازم برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی به‌منظور دست‌یابی به یک توافق سیاسی با طالبان موافقت کرده‌اند.

دولت امریکا در حالی از پاسخ به عدول طالبان از تعهدات‌شان مبنی بر رهایی سه زندانی شبکه‌ی حقانی خبر می‌دهد که روز سه‌شنبه، ۲۱ عقرب رییس‌جمهور غنی اعلام کرد که سه زندانی مهم شبکه‌ی حقانی به‌شمول انس حقانی، حافظ عبدالرشید و حاجی مالی خان را به‌صورت مشروط از زندان «بگرام» در ولایت پروان آزاد می‌کند.

آقای غنی در یک نشست خبری در کابل گفته بود که این افراد در بدل رهایی دو استاد دانشگاه «امریکایی افغانستان» آزاد می‌شوند.

او تأکید کرده بود که حکوت افغانستان در مشوره با شرکای بین‌المللی و به‌خصوص ایالات متحده‌ی امریکا میکانیزمی را در پیش گرفته است که رهایی این سه عضو مهم شبکه حقانی «صفوف دشمن» را تقویت و حملات‌شان را تشدید نکند.

رییس‌جمهوری کشور افزوده بود: «تدابیر مشترک بین ما چنان است که این تصمیم دشوار، اما قابل درک بتواند هم قوت ما را به نمایش بگذارد و هم نیت صلح‌خواهی ما را.» به گفته‌ی او، این موضوع برای اعتمادسازی آغاز مذاکرات رودرروی صلح افغانستان نیاز جدی بوده است.

یک روز پس از اعلام این خبر، یک انفجار در شهر کابل رخ داد. یک موتر بمب‌گذاری شده موتر یک شرکت خصوصی امنیتی را هدف قرار داد که در نتیجه ۱۲ نفر به شمول سه کودک کشته و ۲۰ نفر دیگر زخم برداشتند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *