دوستم به غنی: اشتباهات تاریخی را تکرار نکن

اطلاعات روز: عبدالرشید دوستم، معاون نخست ریاست‌جمهوری کشور می‌گوید که نیروهای امنیتی به نفع دسته‌ی انتخاباتی «دولت‌ساز» به رهبری رییس‌جمهور اشرف غنی بر معترضان روند انتخابات شلیک کرده‌اند.

آقای دوستم که امروز (سه‌شنبه، ۲۸ عقرب) در نشستی در جوزجان صحبت می‌کرد، خطاب به آقای گفت که اشتباهات تاریخی را تکرار نکرده و با استفاده‌ی سوء از نیروهای امنیتی، آنان را با مردم افغانستان مقابل نکند.

او افزود: «غنی را می‌گویم که اشتباهات گذشته‌ی تاریخ را تکرار نکند. دیگر آن زمان گذشت… از شلیک نیروهای امنیتی بالای مردم نگران هستیم. اگر بار دیگر افراد ما با قنداق تفنگ زده شود با مرمی جواب خواهند داد و وضعیت تو را بدتر از حالت داکتر نجیب خواهند کرد.»

عبدالرشید دوستم همچنان گفت: «ما از برخورد دسته‌ی انتخاباتی دولت‌ساز نگرانی جدی داریم. عمل‌کرد آقای غنی در سیاست نه به جوان‌مردی می‌ماند و نه هم به افغانیت.»

او تأکید کرد که هیچ حکومت و قدرتی نمی‌تواند مانع اراده‌ی مردم افغانستان شود.

از سویی هم، معاون نخست ریاست‌جمهوری کشور با اشاره به روند بازشماری آرای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت که این روند عاقبت «خوبی» در پی ندارد. به گفته‌ی او، نباید با استفاده از انتخابات، افغانستان به بحران برده شود.

آقای دوستم همچنان تأکید کرد که کمیسیون انتخابات با اقدامات جانب‌دارانه‌اش به حمایت دسته‌ی دولت‌ساز، اعتبار خود را در نزد مردم از دست داده است.

در همین حال، محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرائیه‌ی کشور نیز در این نشست گفت که کمیسیون انتخابات تبدیل به «وسیله‌ای در دست حکومت» شده است. او افزود که این کمیسیون کنترل‌اش را بر روند انتخابات از دست می‌دهد.

او همچنان با انتقاد تند از موضع‌گیری تدامیچی یاماموتو، نماینده‌ی خاص ملل متحد برای افغانستان گفت که او نیز در استخدام حکومت قرار گرفته است. به گفته‌ی آقای محقق، یاماموتو با دخالت در روند انتخابات، وضعیت را «خراب» کرده است.

معاون دوم ریاست اجرایی تأکید کرد که اگر انتخابات به همین منوال پیش برود، به بحران می‌انجامد.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت و رهبر دسته‌ی انتخاباتی «ثبات و همگرایی» نیز در ۲۶ عقرب گفته بود که کمیسیون انتخابات به‌حیث سخن‌گوی تیم انتخاباتی دولت‌ساز عمل می‌کند.

او همچنان آقای غنی را به استفاده‌ی نیروهای امنیتی به‌منظور مقاصد سیاسی در برابر مردم متهم کرده، افزوده بود که چند ناظر دسته‌ی انتخاباتی ثبات و همگرایی در ولایت قندوز در نتیجه‌ی تیراندازی پولیس زخمی و یک ناظر دیگر این دسته کشته شده است.

پس از آن وزارت داخله استفاده‌ی نیروهای امنیتی را به‌منظور مقاصد انتخاباتی رد کرد. دسته‌ی انتخاباتی دولت‌ساز نیز این اتهامات را رد کرده، آن را حربه‌ای به‌خاطر افکار عامه و بی‌اعتبارساختن نهادهای ملی در انظار عامه خوانده بود.

انتخابات ریاست‌جمهوری کشور حدود دو ماه پیش (ششم میزان) در کشور برگزار شد. اعلام نتایج این انتخابات تا کنون به دلیل عدم بازشماری آرا و اختلافات میان طرف‌های دخیل در روند انتخابات به تعویق افتاده است.

دیدگاه‌های شما
  1. Öاشرابیفرهنگ، جنگسالاران ومجرمین جنگی آرام نمیشینند!
    چونکه نه تنها منافع شخصی شان درخطر است بلکه ازنزدیک شدن روز حساب وکتاب نزدیک میشود!!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *