غنی و ترمپ در مورد صلح افغانستان تلفنی صحبت کردند

اطلاعات روز: رییس‌جمهور اشرف غنی با دونالد ترمپ، رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا در یک تماس تلفنی در مورد روند صلح افغانستان بحث و گفت‌وگو کرده است.

ارگ ریاست‌جمهوری در اعلامیه‌ای گفته است در این تماس تلفنی که شام روز گذشته (پنج‌‎شنبه، 30 عقرب) انجام شده است، دو طرف افزون بر روند صلح، روی پیشرفت نیروهای امنیتی و دفاعی افغان نیز گفت‌وگو کرده‌اند.

این تماس تلفنی در حالی صورت گرفته است که رییس‌جمهور غنی در حال حاضر در یک سفر رسمی در امارات متحده‌ی عربی به‌سر می‌برد.

در همین حال در اعلامیه‌ی ارگ آمده است که دو طرف در این تماس تلفنی پیشرفت نیروهای امنیتی و دفاعی افغان را در عرصه‌های مختلف از جمله در شکست داعش در ولایت ننگرهار، مورد تمجید و ستایش قرار داده‌اند.

آقای غنی در این تماس در مورد برنامه‌ی هفت ماده‌ای صلح حکومت افغانستان به رییس‌جمهور ترمپ معلومات داده است. به نقل از اعلامیه، آقای ترمپ بر حتمی بودن آتش‌بس به‌عنوان پیش‌شرط برای مذاکرات صلح تأکید کرده است.

ترمپ افزوده است: «برای این‌که پروسه‌ی صلح به موفقیت برسد، مدیریت و شمولیت حکومت افغانستان در آن حتمی است و از همین حالا باید آغاز گردد.»

ترمپ همچنان از رییس‌جمهور غنی به‌خاطر رهایی دو استاد خارجی «دانشگاه امریکایی افغانستان» تشکر کرده است. او در عین حال از آقای غنی به‌خاطر یک سفر رسمی به ایالات متحده‌ی امریکا دعوت کرده است.

به نقل از اعلامیه‌ی ارگ، آقای غنی نیز دعوت رییس‌جمهور ترمپ را پذیرفته است.

گفتنی است که این اولین بار است که دونالد ترمپ از اشرف غنی برای دیدار از کاخ سفید دعوت می‌کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *