ترمپ: روی یک توافق‌نامه‌ی تازه با طالبان کار می‌کنیم

اطلاعات روز: دونالد ترمپ، رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا گفته است که کشورش روی یک توافق‌نامه‌ی تازه با گروه طالبان کار می‌کند. آقای ترمپ این اظهارات را در یک گفت‌وگو با تلویزیون فاکس‌نیوز مطرح کرده است.

او هرچند جزئیات بیشتر در مورد این توافق‌نامه ارایه نکرده، اما گفته است که منتظر می‌نشیند تا ببیند که چه چیزی اتفاق خواهد افتاد.

ترمپ با اشاره به مذاکرات قبلی میان امریکا و گروه طالبان نیز گفته است: «در گذشته به یک توافق نزدیک شده بودیم، اما طالبان فکر کردند که کشتن انسان‌ها خوب است. آن‌ها فکر می‌کردند که با این کار موضع پرقدرت در مذاکرات خواهند داشت. 12 نفر را به همین دلیل کشتند که خود را قدرتمند نشان دهند. اما من دیدار همراه‌شان را لغو کردم و گفتم که با این گروه معامله نمی‌کنم.»

ترمپ در این گفت‌وگو همچنان به کاهش نیروهای نظامی امریکا در افغانستان تأکید کرده است. او پیش از این نیز باری به خروج نیروهایش از افغانستان تأکید کرده و گفته بود که تنها نیروهای استخباراتی‌اش را در افغانستان حفظ می‌کند.

امریکا در حال حاضر حدود 12 هزار سرباز در افغانستان دارد که بیشتر در نقش مشوره‌دهی به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان کار می‌کنند.

رییس‌جمهور ترمپ در حالی از کار روی یک توافق‌نامه‌ی تازه با طالبان سخن زده است که زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان در دست‌کم نُه دور مذاکرات با این گروه به امضای یک توافق‌نامه‌ی نهایی نزدیک شده بود.

در شانزدهم سنبله سال جاری خورشیدی آقای ترمپ اعلام کرد که مذاکرات با طالبان را به دلیل کشته‌شدن 12 نفر از جمله یک سرباز امریکایی در یک حمله‌ی گروه طالبان در کابل، متوقف کرده است. او همچنان دیداری که قرار بود با رهبران طالبان در کمپ دیوید داشته باشد، را نیز لغو کرد.

از سویی هم اخیرا ارگ ریاست‌جمهوری از صحبت تلفنی ترمپ با رییس‌جمهور اشرف غنی خبر داده و گفته است که در این صحبت تلفنی آقای ترمپ به برقراری آتش‌بس پیش از آغاز هر نوع مذاکرات تأکید کرده است.

براساس اعلامیه‌ی ارگ ریاست‌جمهوری، ترمپ در این صحبت تلفنی گفته است: «برای این‌که پروسه‌ی صلح به موفقیت برسد، مدیریت و شمولیت حکومت افغانستان در آن حتمی است و از همین حالا باید آغاز گردد.»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *