وزارت زراعت: تولید عسل تخار 30 درصد افزایش یافته است

اطلاعات روز: وزارت زارعت، آبیاری و مالداری کشور اعلام کرده است که تولید عسل در ولایت تخار در مقایسه با سال گذشته‌ خورشیدی، 30 درصد افزایش یافته است.

در اعلامیه‌ی این وزارت که امروز (شنبه، 2 قوس) منتشر شده، در آن به نقل از سراج‌الدین مهربان، رییس زراعت، آبیاری و مالداری تخار آمده است که تولید عسل در این ولایت در سال جاری به بیش از 100 تُن رسیده است.

آقای مهربان گفته است که تولیدات عسل ولایت تخار در سال گذشته به 70 تُن رسیده بود.

به گفته‌ی او، عسل تخار به دلیل کیفیت خوبی که دارد، خریداران زیادی در داخل و خارج از کشور دارد.

مهربان افزوده است: «عسل تخار خوش‌کیفیت است. از همین خاطر مشتریان آن در داخل کشور خیلی زیاد می‌باشند. در ضمن به کشورهای امارات متحده عربی و پاکستان نیز صادر می‌شود.»

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری گفته است که مشورت‌های تخنیکی، اقلیم مساعد، بلند‌رفتن آگاهی زنبورداران، افزایش علاقه‌مندی مردم از شاخص‌ترین مواردی‌اند که سبب افزایش تولید عسل شده است.

براساس معلومات این وزارت، در حال حاضر 400 نفر در ولایت تخار مصروف تربیه و پرورش زنبورهای عسل هستند. از این میان 300 نفر زیر چتر انجمن‌های زنبورداری و متباقی به‌صورت انفرادی فعالیت می‌کنند.

به نقل از اعلامیه‌ی این وزارت، تعداد صندوق‌های زنبور در تخار نیز به نُه هزار صندوق می‌رسد. پرورش زنبورهای عسل نیز بیشتر در ولسوالی‌های رستاق، فرخار، ورسج، دشت قلعه، کلفگان و تالقان، مرکز این ولایت صورت می‌گیرد.

این در حالی است که عسل از عمده‌ترین تولیدات داخلی کشور است که منبع خوبی برای تولیدکنندگان آن به شمار می‌رود. عسل ولایت‌های شمال‌شرق به دلیل مساعدبودن هوای پاک، خوراکه طبیعی زنبورها و… بیشتر از دیگر نقاط کشور شهرت دارد.

براساس معلومات وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، در حال حاضر هر کیلو عسل تخار در بازارهای محلی به مبلغ 500 افغانی و در بازارهای بیرونی بالاتر از آن به فروش می‌رسد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *