Support Etilaatroz to Help Afghanistan’s Free Press Remain Alive

وزارت مالیه: در جریان سال جاری مالی عواید ملی به 188 میلیارد افغانی رسیده است

اطلاعات روز: وزارت مالیه‌ی کشور اعلام کرده است که از آغاز سال جاری مالی (1398) تا کنون 188.27 میلیارد افغانی عواید ملی جمع‌آوری شده است.

شمروزخان مسجدی، سخن‌گوی وزارت مالیه امروز (چهارشنبه، 6 قوس) به روزنامه اطلاعات روز گفت که این مبلغ عواید از منابع محصول گمرگی، مالیات مستقیم و عواید غیرمالیاتی به‌دست آمده است.

آقای مسجدی همچنان افزود که جمع‌آوری مبلغ بیش از 188 میلیارد افغانی در جریان سال جاری مالی، در مقایسه به مدت مشابه در سال گذشته‌ی مالی (1397) 17.31 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مبلغ عواید جمع‌آوری‌شده در 11 ماه سال گذشته‌ی مالی، به 179.96 میلیارد افغانی رسیده بود.

به گفته‌ی سخن‌گوی وزارت مالیه، عمده‌ترین دلایل این افزایش در جمع‌آوری عواید ملی، هماهنگی ادارات جهت بلندبردن عوایدشان و انتقال آن در مدت معینه به خزانه‌ی دولت، همکاری سکتورهای خصوصی در مورد پرداخت مالیات و تطبیق جدی قوانین در گمرگ‌ها بوده است.

از سویی هم، آقای مسجدی با اشاره به مصرف بودجه‌ی مالی دولت گفت که تا کنون 78.7 درصد آن به مصرف رسیده است. او ابراز امیدواری کرد که تا ختم سال جاری مالی متباقی آن نیز به مصرف خواهد رسید.

مجموع بودجه‌ی ملی سال مالی ۱۳۹۸ خورشیدی، ۳۹۹ میلیارد افغانی پیش‌بینی شده که ۲۷۵ میلیارد آن بودجه‌ی عادی و ۱۲۴ میلیارد بودجه‌ی توسعه‌ای در نظر گرفته شده بود.

از مجموع ۱۲۴ میلیارد افغانی بودجه‌ی توسعه‌یی نیز ۶۱ میلیارد آن بودجه‌ی اختیاری بوده و ۶۳ میلیارد دیگر آن بودجه‌ی غیراختیاری است که از سوی کشورها و نهادهای کمک‌کننده‌ی جهانی مصرف خواهد شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *