نورستانی به دسته‌های انتخاباتی: توقع نداشته باشید که کمیسیون خلاف قانون عمل کند

اطلاعات روز: حواعلم نورستانی، رییس کمیسیون انتخابات از دسته‌های انتخاباتی خواست که از این کمیسیون توقع عملکرد غیرقانونی نداشته باشند.

خانم نورستانی امروز (پنج‌شنبه، 7 قوس) در یک نشست خبری با اشاره به توقف روند بازشماری آرا در هفت ولایت از دسته‌های انتخاباتی خواست که به کمیسیون اجازه دهد وظایفش را طبق قانون، مقررات و لوایح انتخاباتی انجام دهد.

به گفته‌ی رییس کمیسیون انتخابات، روند بازشماری در 26 ولایت تکمیل شده و در یک ولایت دیگر در حال انجام است.

بازشماری و تفتیش آرا حدود سه هفته‌ی پیش (18 عقرب) در کشور آغاز شد.  این روند اما در ولایت‌های فاریاب، سرپل، جوزجان بدخشان، پنج‌شیر، بغلان و تخار  متوقف است و در شماری از این ولایت‌ها نیز این روند به خشونت کشیده شده بود.

رییس کمیسیون انتخابات از دسته‌های انتخاباتی خواسته که اجازه دهند، روند بازشماری آرا در این ولایات آغاز شود تا کمیسیون بتواند نتیجه ابتدایی را اعلام کند.

خانم نورستانی افزود که کمیسیون انتخابات به همین دلیل تا کنون چندین بار نتایج انتخابات را به تعویق انداخته و از شهروندان کشور مغذرت خواسته است.

رییس کمیسیون انتخابات گفت که اگر دسته‌های انتخاباتی معترض شکایت دارند، به جای متوقف‌کردن این روند، به کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی مراجعه کنند. او تأکید کرد: «مرجع رسیدگی به تخطی‌ها و تخلفات انتخاباتی مطابق قانون کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌باشد که متأسفانه برخی از ستادهای انتخاباتی این نهاد را نادیده گرفته‌اند.»

از سویی هم، او گفت که کمیسیون انتخابات تحت هر شرایطی آماده است با نامزدان انتخابات ریاست‌جمهور در مورد آغاز بازشماری آرا مذاکره کند.

موقف کمیسیون در مورد آرای جنجالی

رییس کمیسیون انتخابات در بخشی از صحبت‌هایش گفت که برخی از دسته‌های انتاباتی در مورد حدود 300 هزار رأی مورد مناقشه دچار سوءتفاهم شده‌اند.

خانم نورستانی با اشاره به 137 هزار و 630 رأی مورد مناقشه گفت این آرا مربوط به چهار هزار و 564 محل رأی‌دهی می‌شود که تمامی فورمه‌های نتایج و گزارش‌های آن موجود است.

او گفت: « ناظران کاندیدان و مشاهدان در این فورمه‌ها امضا کرده‌اند. اگر کدام تخطی و تخلف انتخاباتی در این محلات صورت گرفته باشد، حتما ناظران کاندیدان شکایت خود را ثبت کرده‌اند.»

رییس کمیسیون انتخابات همچنان در مورد 102 هزار و 12 رأی دیگر که در مورد زمان استفاده آن اختلاف وجود دارد، گفت که این آرا مربوط به 7 هزار و 354 محل می‌شود.

به گفته‌ی او، ناظران تمامی دسته‌های انتخاباتی در پای فورمه نتایج آرای محلات مورد مناقشه امضا و صحت آن را تصدیق کرده‌اند.  او تأکید کرد: «به فرض اگر خارج از زمان رأی دهی صورت گرفته، چرا ناظرین این کاندیدان در فورمه‌های نتایج امضا کردند؟»

استدلال کمیسیون برای اعتباردهی حدود 102 هزار رأیی که گفته می‌شود خارج از زمان معین (از هفت صبح تا پنج عصر) استفاده شده این است که زمان دستگاه‌های بایومتریک هنگام فعال‌کردن و یا تعویض باتری توسط کارمندان این کمیسیون سهواً تغییر کرده است؛ بنا بر این نمی‌شود که معلومات آن را فاقد اعتبار دانست.

مولانا عبدالله، از اعضای کمیسیون انتخابات اما در نشست خبری امروز گفت که زمان دستگاه‌های بیومتریک این محلات در دفتر مرکزی کمیسیون انتخابات تنظیم شده بود. او همچنان افزود که هنگام تعویض باتری دستگاه، زمان آن تغییر نمی‌کند: «ما در حضور ناظران ملی و بین‌المللی باتری دستگاه‌ها را تعویض کردیم ولی زمان آن تغییر نکرد.»

مولانا عبدالله، عضو کمیسیون انتخابات

پیش از آن کمیسیون انتخابات در فیصله‌نامه‌ای اعلام کرده بود که در مورد ۱۳۷ هزار و ۶۳۰ رأی قرنطین‌شده هیچ مشکلی وجود ندارد و این آرا از نظر این کمیسیون بااعتبار شناخته می‌شود.

این کمیسیون همچنان در مورد ۱۰۲ هزار و ۱۲ رأی نیز گفته بود که از مجموع این آرا تنها ۱۳ هزار و ۹۴۹ معلومات بیومتریکی که در ۲۶۲ محل رأی‌دهی خارج از زمان رأی‌دهی ثبت شده است: «پس از تفتیش و بازشماری در صورتی که تقلب و تخلفات در آن به اثبات برسد، این شمار رأی بی‌اعتبار شناخته می‌شود.»

این در حالی است که پیش از این سه دسته‌ی پیشتاز انتخاباتی «ثبات و همگرایی»، به رهبری عبدالله عبدالله، «امنیت و عدالت»، به رهبری رحمت‌الله نبیل و «صلح و عدالت اسلامی»، به رهبری گلبدین حکمتیار خواستار حذف این تعداد آرا شده بودند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *