نهادهای حامی حقوق کودکان خواستار محاکمه‌ی عاملان سوءاستفاده جنسی از کودکان در لوگر شدند

اطلاعات روز:‌ شماری از فعالان بخش آموزش و نهادهای حامی حقوق کودکان از حکومت افغانستان خواستار بازداشت عاملان سوءاستفاده‌ی جنسی از دانش‌آموزان مکاتب در ولایت لوگر شده و گفته‌اند که آنان باید در یک روند شفاف محاکمه شوند.

این نهادها در اعلامیه‌ای همچنان گفته‌اند که حکومت افغانستان باید به‌صورت فوری اقدامات لازم برای تسهیل روند تحقیق این موضوع را روی‌دست بگیرد. در اعلامیه تأکید شده است که این موضوع باید از سوی یک هیأت مستقل به رهبری کمیسیون مستقل حقوق بشر، ‌نهادهای مدنی و دیگر نهادهای مرتبط تحقیق شود.

همچنان گفته شده است که روند تحقیق باید براساس یک جدول زمانی از قبل اعلان شده صورت بگیرد و نتایج آن نیز مرحله به مرحله به مردم گزارش داده شود.

در اعلامیه آمده است: «ما می‌خواهیم پس از پایان این روند، ‌تحقیق گسترده‌تر در مورد سکتور معارف در سراسر افغانستان آغاز شود تا وسعت واقعی چنین جنایاتی هویدا شده و به آن رسیدگی گردد.»

این فعالان و نهادهای حامی حقوق کودکان در ادامه گفته است در شرایطی که نزدیک به نیمی از کودکان واجد شرایط آموزش‌های ابتدایی به مکتب دسترسی ندارند،‌ فراهم‌آوری فضای مصون برای آموزش آن عده کودکانی که به مکتب می‌روند،‌ ضروری است.

این در حالی است که چندی پیش روزنامه گاردین با نشر گزارشی از بدرفتاری جنسی با دانش‌آموزان مکاتب در ولایت لوگر پرده برداشت. این گزارش با واکنش‌ها و انتقادهایی همراه شد.

رییس‌جمهور اشرف غنی از دادستانی کل و کمیسیون مستقل حقوق بشر خواست تا این موضوع را به گونه‌ی جدی بررسی کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *