هوای آلوده و نظرهای تصفیه‌شده | طنز

هوای آلوده و نظرهای تصفیه‌شده | طنز

عیسا قلندر

رییس‌جمهور: با تأسف و تأثر فراوان اطلاع یافتیم که زمستان سرد و نامرد بار دیگر گلیم خنک و عطسه‌ی سرمازایش را بر ملت شریف افغانستان که در پنج‌هزار سال گذشته با بلا و بحران مداوم دست‌وپنجه نرم کرده‌اند، گسترده است. ارگ ریاست‌جمهوری برای تمام مردم افغانستان، به‌خصوص خانواده‌هایی‌که در اثر جنگ و ناامنی آواره شده‌اند، زمستان گرم آرزو نموده و از بارگاه قادر لایزال تمنا می‌کند که پلان‌های جامع و امکانات همه‌جانبه برای سپری‌کردن زمستان به حکومت و مردم افغانستان عطا نماید. ما یقین کامل داریم که مردم افغانستان از هیچ تلاشی برای پاک نگه‌داشتن هوا دریغ نمی‌کنند. به ریاست ملی محیط زیست هدایت داده‌ایم که مدال «سبز کورنی» را ضرب بزنند تا در ختم زمستان به ده‌ها خانواده‌ی شایسته توزیع شود. ژوندی دی وی پسرلی، تل دی وی پسرلی، یشه‌سین پسرلی.

رییس اجراییه: نحمده و نصلی علی رسوله‌الکریم. اما بعد هم‌وطنان عزیز فرا رسیدن فصل آپارتمان‌سوز زمستان را چه رسد به آن‌هایی‌که زیر خیمه یا در خانه‌های سابقه زندگی می‌کنند، از صمیم قلب باور داریم که اگر خدای نخواسته اقدامات جدی روی دست گرفته نشود از یک‌طرف سردی هوا و از طرف دیگر آلودگی هوا مردم بی‌بضاعت افغانستان را سخت فشار خواهد داد. ما امید داریم که مثل زمستان سال قبل زمستان امسال هم با تمام سردی و آلودگی‌ فضایی‌اش از کنار مردم ما به‌خیر گذشته و بس است دیگر. هر روز درد تازه و هر روز خون تازه طلب اگر نکند از ما، ما به صورت واقعی ممنون می‌شویم. بدون شک یکی از اهداف والای شهدای جهاد و مقاومت، داشتن یک زمستان ستره و گرم برای مردم بود. اما متاسفانه شهدای ما را گلگون‌کفن کردند تا زمستان‌های ما دوداندود و تاریک باشند. ما قول می‌دهیم که اگر خدا خواسته باشد، زمستان‌ها تغییر خواهد کرد، مگر این‌که ذات باری تعالی کدام چیز دیگر مصلحت دانسته باشد که در آن‌صورت همه‌ی هم‌وطنان مهربان ما انشاءالله درک خواهند کرد که از توان ما نیست و ما چاره‌ی جز پذیرش نتیجه نداریم.  

ریاست عمومی محیط زیست: با اجازه‌ی جلالت‌مآب رییس صاحب جمهور، ریاست عمومی محیط زیست طبق آخرین اندازه‌گیری میزان آلودگی هوا، اعلام می‌دارد که کابل هم‌اکنون در بلور سرطان‌زایی غرق است که اگر دولت افغانستان تحت رهبری مدبرانه‌ی جناب آقای دکتر اشرف غنی برای کنترول آلاینده‌های سمی اقدامی نکند، زود باشد که دفتر کار آقای غنی را همچون ولسوال‌های ولسوالی‌های ناامن که اکثراً در کابل‌اند و از راه دور ولسوالی‌های ناامن را اداره می‌کنند، در یکی از شهرهای سرسبز کشورهای اروپایی یا یکی از برج‌های آسمان‌خرشت امارات متحده‌ی عربی ببینیم. و من‌الله التوفیق. اوضاع واقعا خراب است.

پارلمان: کمیته‌ی محیط زیست پارلمان گزارش وخامت اوضاع جوی کابل و چند شهر دیگر را در جلسه‌ی علنی روز یک‌شنبه‌ی گذشته مطرح کردند. اعضای این کمیته از وکلایی که احیاناً اعتراض داشتند خواستند که یک‌بار باقبول زحمت بیرون رفته و چندبار به‌صورت سینه‌کش هوا را تنفس کنند. اگر هوا مزه‌ی سرب می‌داد یا کاربن‌اش گلو را می‌سوختاند؛ باید در جلسه رای بر خراب بودن هوا بدهند که همین‌طور هم شد. اکنون مجلس نمایندگان افغانستان با اکثریت مطلق آرا هوا را آلوده تصویب می‌نماید. قابل یادآوری‌ست که دراین جلسه ۳٨ تن از وکیل‌صاحبان که همین حالا هم تجارت زغال‌سنگ را دارند غایب بودند یا از همان شروع جلسه، غایب شدند.

وزارت صحت‌عامه: گزارش‌ها نشان می‌دهد که آمار مراجعه‌کنندگانی‌ که سرفه می‌کنند یا چشم‌شان بدرقم آب می‌دهند روز‌به‌روز بالا می‌رود. وزارت صحت عامه با توجه به آلودگی هوا و کمبود جای و پرسنل در شفاخانه‌های موجود و با زهم با توجه به ورود دوای بی‌کیفیت به داخل کشور، از تمام مردم خواهش کرده که هنگام تردد در شهر از ماسک استفاده کنند و شب دُم روباه جوش داده نفر یک گیلاس بنوشند. دُم روباه گیاهی ‌است که جوشانده‌ی آن خاصیت انتی‌کاربن و انتی‌سرب دارد و گفته می‌شود آن‌هایی‌که شبانه قبل از استراحت یک گیلاس آن را می‌نوشد، شب‌هنگام وقتی به خواب می‌رود دُم روباه مجراهای تنفسی شان را شسته و خصوصا خدمات شایانی برای قصبه‌الریه انجام می‌دهد. شاید به‌نظر تان شوخی بیاید، اما کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌توانند برای نهادینه‌شدن فرهنگ استفاده از ماسک، به همدیگر به جای ایموجی استفراق، ایموجی ماسک‌دار بفرستند.

استاد عطامحمد نور: اوضاع مملکت روزبه‌روز خراب می‌شود. تعدادی از مردم متأسفانه بدون در نظرداشت وخامت اوضاع، زغال سنگ می‌سوزانند که در این شرایط اصلا لازم نیست. آن‌ها هم حیات خود را به خطر می‌اندازند هم حیات دیگران را. از نظر من نیروهای امنیتی حق شلیک بر کسانی را که زغال سنگ آتش می‌کنند دارند. کشتن یک تعداد برای نجات اکثریت مردم پروا ندارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *