دیدار رهبران سیاسی افغان با زلمی خلیلزاد

عبدالله و رهبران سیاسی در دیدار با خلیلزاد خواهان تشکیل یک هیأت فراگیر برای گفت‌وگوهای صلح شدند

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس اجرایی و شماری از چهره‌های سیاسی کشور در دیداری با زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت امور خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان خواستار تشکیل یک هیأت همه‌شمول و فراگیر در مذاکرات صلح شده‌اند.

در اعلامیه‌ای که از سوی ریاست اجرایی کشور به نشر رسیده، آمده است که این دیدار شام دیروز (چهارشنبه، 13 قوس) در قصر سپیدار صورت گرفته است. در این نشست اعضای رهبری «ثبات و همگرایی» به رهبری آقای عبدالله، رهبران جهادی، رهبران احزاب سیاسی و شماری از اعضای مجلس نمایندگان نیز شرکت داشته‌اند.

به نقل از اعلامیه، دو طرف در این دیدار مذاکرات بین‌الافغانی را تنها راه مناسب برای دست‌یافتن به صلح در افغانستان خوانده و گفته‌اند که باید این مذاکرات هرچه عاجل آغاز شود. چهره‌های سیاسی در این نشست گفته‌اند که باید برای پیش‌برد این مذاکرات یک هیأت مذاکره‌کننده همه‌شمول از حکومت و تمامی جریان‌های سیاسی و نهادهای جامعه‌ی مدنی تشکیل شود.

در اعلامیه تأکید شده است که این چهره‌های سیاسی اصل نمایندگی و همه‌شمول‌بودن هیأت مذاکره‌کننده و اجماع داخلی را از پیش‌شرط‌های موفقیت مذاکرات صلح بین‌الافغانی خوانده‌اند.

اشتراک‌کنندگان در این نشست همچنان گفته‌اند که کاهش خشونت از طرف گروه طالبان باید به‌عنوان پیش‌شرط آغاز مذاکرات با این گروه و دست‌یافتن به توافق صلح میان امریکا و طالبان درنظر گرفته شود.

زلمی خلیل‌زاد دیروز به کابل آمده است. او در جریان این سفرش با رییس‌جمهور اشرف غنی نیز دیدار کرده است. ارگ ریاست‌جمهوری در خبرنامه‌ای گفته است که دو طرف در رابطه به تعقیب موضوعات آتش‌بس و پرداختن به مشکل مخفی‌گاه‌های گروه طالبان در بیرون از کشور به‌خاطر دست‌یابی به موافقت‌نامه‌ی صلح پایدار بحث کرده‌اند.

در این دیدار رییس‌جمهور غنی به زلمی خلیل‌زاد گفته است که به‌منظور پیشبرد روند صلح باید آتش‌بس و مخفی‌گاه‌های طالبان در بیرون از کشور به گونه‌ی جدی در نظر گرفته شود.

آقای خلیل‌زاد پس از سفر به کابل قرار است به دوحه، پایتخت قطر برود. وزارت خارجه‌ی امریکا پیشتر در خبرنامه‌ای هدف از این سفر آقای خلیل‌زاد را از سرگیری مذاکرات صلح با طالبان خوانده بود.

این وزارت همچنان گفته بود که آقای خلیل‌زاد با نمایندگان طالبان در دوحه در مورد گام‌هایی که می‌تواند منجر به مذاکرات بین‌الافغانی، حل‌وفصل صلح‌آمیز جنگ افغانستان و کاهش خشونت که در نهایت منجر به آتش‌بس شود، گفت‌وگو می‌کند.

مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان در تاریخ شانزدهم سنبله از سوی رییس‌جمهور ترمپ متوقف شده بود. آقای ترمپ در آن زمان گفته بود که این مذاکرات را به دلیل کشته‌شدن ۱۲ نفر از جمله یک سرباز امریکایی در یک حمله‌ی طالبان در کابل متوقف کرده است.