دانش: نفرت قومی و برتری نژادی در افغانستان فاجعه خلق می‌کند

اطلاعات روز: به دنبال افزایش انتقادها در برابر سخنان حلیم تنویر، مشاور پیشین معاونت اول ریاست اجرایی کشور در مورد «اختلاط اقوام»، سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری هشدار می‌دهد که نفرت قومی و برتری نژادی در روابط بین اقوام، فاجعه خلق می‌کند.

آقای دانش که امروز (سه‌شنبه، 19 قوس) در مراسم گرامی‌داشت از روز جهانی حقوق بشر در کابل صحبت می‌کرد، گفت که تئوری‌های برتری نژادی و نفرت‌پراکنی قومی و زبانی به‌عنوان خطرناک‌ترین اندیشه ضد حقوق بشری مطرح است.

دانش هرچند به‌گونه‌ی مشخص از کسی نام نگرفت، اما افزود که در افغانستان هر از گاهی «از ذهن بیمار افراد آلوده به ویروس نژادگرایی و قوم‌پرستی این شعارها دامن زده می‌شود».

معاون دوم ریاست‌جمهوری علاوه کرد: «دو روز پیش کلیپی را همه مشاهده کردید که یک فردی که ادعای روشن‌فکری و نویسندگی و سیاست‌ورزی دارد و عمری را در دنیای غرب هم زندگی کرده و از انقلاب فرانسه و آزادی بیان هم سخن می‌گوید، اما برای مردم افغانستان چگونه نسخه‌ی نفرت می‌پیچد و کینه‌ی قومی و نژادی و تعصبات جاهلی را دامن می‌زند و بین اقوام باهم برادر افغانستان تفرقه ایجاد می‌کند و حتی طرح حذف فیزیکی چهره‌ها و حذف هویت‌ها را مطرح می کند؟»

آقای دانش تئوری‌های برتری نژادی و نفرت‌پراکنی قومی و زبانی را مربوط به چند قرن پیش دانست، اما تأکید کرد که هنوز هم سیاست و طرح‌های برتری‌طلبانه و مبتنی بر حذف و یا ادغام و… در سطح بسیار وسیع و خطرناک در افغانستان وجود دارد.

این در حالی است که حلیم تنویر دو روز پیش در مراسمی که از سوی برخی افغان‌ها در شهر کلن آلمان به مناسبت گرامی‌داشت ازفعالیت‌های «محمد گل‌خان مومند»، از چهره‌های سیاسی و جنجالی افغانستان برگزار شده بود، به ازدواج بین‌ اقوام «برای وحدت ملی» اشاره کرده و گفته بود اگر او صلاحیت می‌داشت دختر هزاره را به ازدواج پسر پشتون در می‌آورد.

او در ادامه گفته بود :«…اگر من سر قدرت آمدم اختلاط اقوام می‌آورم…ختمش می‌کنم… باید افغانستان متحد شود و وحدت ملی احیا شود نمی‌گذارم کسی به نام قوم برخیزد.»

دیدگاه‌های شما
  1. بالاخره از سرور سکوت هم یک باد بر آمد
    و ای بی وجدان دیگه همین قدر نمیفهمه که برای ذات خوب باید یک قوچ خوب یا به اصطلاح وطنی مان جونه خوب گیر بیاره

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *