زیر 18 سال‌ها، موضوع نمایشگاه عکسی در کابل

زیر 18 سال‌ها، موضوع نمایشگاه عکسی در کابل

انجمن عکاسان افغانستان به همکاری صندوق کودکان ملل متحد (یونسیف) نمایشگاه عکسی را با موضوع حقوق کودکان در کابل برگزار کرده است. این نمایشگاه به‌مناسبت 30 سالگی پیمان‌نامه/ کنوانسیون حقوق کودک، هفته‌ی گذشته در کابل افتتاح شد.

در این نمایشگاه 28 قطعه عکس از 20 عکاس در دو بخش عکاسی با دوربین حرفه‌ای و عکاسی با گوشی همراه به نمایش گذاشته شده است.

اسحاق انیس، مدیر این نمایشگاه می‌گوید که این برنامه در قالب یک مسابقه‌ی عکاسی حدود چهار ماه قبل راه‌اندازی شده و 92 عکاس از ولایت‌های مختلف افغانستان در آن اشتراک کرده بودند. هیأت دوران این برنامه پس از بررسی حدود 250 قطعه عکس، 28 قطعه‌ی آن را برای نمایش گزینش کرده‌اند. این انجمن به عکاسانِ شش عکس برتر جایزه داده‌اند. مرتضی سروری، در بخش عکاسی با دوربین حرفه‌ای مقام نخست، ذاکر ماندگار، دانش‌آموخته‌ی دانشکده‌ی عکاسی دانشگاه کابل مقام دوم و عمر ابرار از ولایت بدخشان در جایگاه سوم ایستاده است. در بخش عکاسی با گوشی همراه، عکس عزیز عزیزیار، دانش‌آموخته دانشکده‌ی عکاسی دانشگاه کابل مقام نخست را گرفته است.

برگزارکنندگان این نمایشگاه به عکاسانِ شش عکس برتر، دوربین عکاسی، کمپیوتر لپ‌تاب و گوشی همراه جایزه دادند.

این نمایشگاه در باغ بابر و دانشگاه کابل برگزار شده و قرار است در دفتر انجمن عکاسان افغانستان و دفتر سازمان ملل متحد در کابل نیز گشایش یابد.

همزمان با برگزاری این نمایشگاه، مجلس نمایندگان کشور پس از 8 سال تأخیر، قانون جنجال‌برانگیز حمایت از حقوق کودکان را روز دوشنبه، 18 قوس تصویب کرد. براساس این قانون پس از این در افغانستان افراد زیر 18 سال کودک حساب می‌شوند. بخشی از مجلس نمایندگان کشور با پیش‌کشیدن مسایل شرعی، می‌گفتند زمانی که نشانه‌های بلوغ در یک فرد ظاهر شود، آن شخص از نظر شرعی دیگر کودک نیست و تعیین سن 18 برای پایان سن کودکی مخالف شرع اسلام است. سرانجام پس از کش‌وقوس‌های بسیار نمایندگان مجلس فرمان تقنینی رییس‌جمهور را در این زمینه به رای گذاشت که با اکثریت آرا تصویب شد.

این نمایشگاه در باغ بابر افتتاح شده و از 17 قوس تا 21 قوس در مرکز معلومات افغانستان در دانشگاه کابل نیز ادامه دارد / عکس: APA

براساس بسیاری از پیمان‌نامه‌ها و میثاق‌های بین‌‎المللی که دولت افغانستان به آن پیوسته، افراد زیر 18 سال کودک به‌شمار می‌روند، از جمله پیمان‌نامه‌ی حقوق کودک که در سال 1368 خورشیدی در سازمان ملل متحد تصویب شد و دولت افغانستان در سال 1373 خورشیدی به آن پیوسته است.

در ماده‌ی نخست این پیمان‌‎نامه آمده که: «این پیمان‌نامه، تمامی افراد زیر 18 سال را به‌عنوان کودک به رسمیت می‌شناسد. هرچند که سن قانونی در برخی کشورها، پایین‌تر تعیین شده است، اما کمیته‌ی حقوق کودک سازمان ملل متحد، نهاد ناظر بر این پیمان‌نامه، از دولت‌ها می‌خواهد تا در صورتی که سن قانونی تعریف‌شده در کشورهای‌شان زیر 18 سال است، آن را به 18 سال افزایش دهند.»

قانون حمایت از کودکان در حالی تصویب شده که نبود امکانات اولیه‌ی زندگی، عدم دسترسی به آب آشامیدنی سالم، سوءاستفاده‌ی جنسی از کودکان و انجام کارهای شاق، محرومیت از آموزش از مشکلات عمده‌ی کودکان افغانستان است. اوایل سال 2019 میلادی صندوق حمایت از کودکان ملل متحد اعلام کرد که به‌دلیل ادامه‌ی جنگ، ناامنی و خشک سالی حدود چهار میلیون کودک در افغانستان به کمک نیاز دارند. این نهاد معتقد است که کودکان افغانستان در وضعیت بدی به سر می‌برند و نیازمند کمک‌های بشردوستانه است.

این نمایشگاه به هدف حمایت و آگاهی‌دهی از حقوق کودکان در کابل برگزار شده است

برخلاف مشکلات کودکان افغانستان، بیش‌تر عکس‌های که در این نمایشگاه به نمایش درآمده به جنبه‌های مثبت زندگی کودکان افغانستان پرداخته است: کودکانی که به سمت مکتب می‌روند، کتاب می‌خوانند، لبخند می‌زنند و ورزش می‌کنند.

انجمن عکاسان افغانستان که این نمایشگاه را برگزار کرده، می‌گوید که هدف‌شان از این برنامه، آگاهی‌دهی در مورد حقوق کودکان است. این انجمن در سال 2006 توسط فرزانه واحدی برای حمایت از حقوق عکاسان و حق کاپی رایت تأسیس شده و قرار است کارگاه‌های آموزش عکاسی نیز بر گزار کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *