خلیل‌زاد: روند صلح افغانستان به یک مرحله‌ی «مهم» نزدیک می‌شود

اطلاعات روز: زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا پس از سفر دو روزه به کابل و مشورت‌ها با رهبران حکومت وحدت ملی و شماری از چهره‌های سیاسی کشور گفته است که روند صلح افغانستان به یک مرحله‌ی «مهم» نزدیک می‌شود.

آقای خلیل‌زاد ناوقت شب گذشته (چهارشنبه،‌27 قوس) در تویتی نوشته است: «ما به یک مرحله‌ی مهم در روند صلح افغانستان نزدیک می‌شویم. مشورت‌های دو روزه را در کابل انجام دادم. سفر مثمر بود.»

گفتنی است که آقای خلیل‌زاد روز سه‌شنبه (26 قوس) به‌منظور دیدار و گفت‌وگو با رهبران حکومت وحدت ملی به کابل آمده بود.

ارگ ریاست‌جمهوری دیروز به نشر خبرنامه‌ای گفته بود که آقای خلیل‌زاد در دیدار با رییس‌جمهور اشرف غنی در مورد آخرین سفرش به دوحه، پایتخت قطر و اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان در رابطه به تلاش‌های صلح افغانستان معلومات داده است.

از سویی هم، صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری در تویتی گفته بود:‌«محور اصلی صحبت‌های رییس‌جمهور با خلیل‌زاد، چگونگی تأمین آتش‌بس و پرداختن به پناه‌گاه‌های امن طالبان در بیرون از افغانستان بوده است. رییس‌جمهور غنی دراین دیدار نگرانی‌های خویش را مبنی بر ادامه‌ی خشونت‌ها از جانب طالبان، بیان داشت.»

در همین حال ریاست اجرائیه نیز در اعلامیه‌ای از دیدار عبدالله عبدالله با خلیل‌زاد خبر داده بود. در این اعلامیه آمده است که خلیل‌زاد در این دیدار درباره‌ی آخرین دور مذاکرات صلح در دوحه و سفرش به اسلام‌آباد به آقای عبدالله معلومات داده است.

خلیل‌زاد در تاریخ سیزدهم قوس به کابل آمد تا در مورد راه‌های از سرگیری مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان، با سران حکومت وحدت ملی گفت‌وگو کند. او پس از کابل به دوحه رفت و در تاریخ شانزدهم قوس مذاکرات با طالبان را از سر گرفت.

این مذاکرات در تاریخ ۲۱ قوس، یک روز پس از حمله‌ی طالبان بر پایگاه نظامی بگرام در پروان متوقف شد. خلیل‌زاد پس از آن به اسلام‌آباد رفت و با مقام‌های ارشد پاکستانی در مورد صلح افغانستان بحث و گفت‌وگو کرد.

او پس از گفت‌وگو با مقام‌های پاکستانی به دوحه برگشت و از آن‌جا به کابل آمده است.

هرچند خلیل‌زاد گفته بود که مذاکرات میان او و نمایندگان طالبان در دوحه «موقتا» متوقف شده، اما اکنون که نزدیک به یک هفته از آن می‌گذرد، مشخص نیست که این مذاکرات چه وقت از سر گرفته خواهد شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *