مذاکرات بین‌الافغانی

مذاکرات امریکا و طالبان در دوحه از سر گرفته شد

اطلاعات روز: سهیل شاهین، سخن‌گوی دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر تأیید می‌کند که مذاکرات میان این گروه و ایالات متحده‌ی امریکا از سر گرفته شده است.

آقای شاهین به روزنامه اطلاعات روز گفت که این مذاکرات حوالی ساعت 10:00 پیش از ظهر امروز (شنبه، 16 قوس) آغاز شده و تا کنون ادامه دارد.

او هرچند جزئیات بیشتر در این مورد ارایه نکرد، اما گفت که این مذاکرات ادامه‌ی نُه دور مذاکراتی است که قبلا میان امریکا و طالبان انجام شده بود.

این در حالی است که زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا در تاریخ دوازدهم قوس دور تازه‌ای از سفرهایش در مورد صلح افغانستان را آغاز کرده است. او در ابتدا به کابل آمد و پس از دیدار با سران حکومت وحدت ملی و شماری از چهره‌های سیاسی، به دوحه رفته است.

وزارت خارجه امریکا نیز همزمان با آغاز سفر خلیل‌زاد، در اعلامیه‌ای گفته بود که آقای خلیل‌زاد پس از کابل به دوحه می‌رود و در آنجا مذاکرات صلح با طالبان را از سر می‌گیرد.

این وزارت همچنان گفته بود که آقای خلیل‌زاد با نمایندگان طالبان در دوحه در مورد گام‌هایی که می‌تواند منجر به مذاکرات بین‌الافغانی، حل‌وفصل صلح‌آمیز جنگ افغانستان و کاهش خشونت که در نهایت منجر به آتش‌بس شود، گفت‌وگو می‌کند.

پیش از این نیز دست‌کم نُه دور مذاکره میان نمایندگان امریکا و گروه طالبان در دوحه صورت گرفته بود. براساس معلوماتی که پس از این مذاکرات به رسانه‌های درز کرده بود، دو طرف در اصول باهم به توافق رسیده بودند.

همچنان قرار بود توافق‌نامه‌ای میان دو طرف (امریکا و طالبان) امضا شود، اما دونالد ترمپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده‌ی امریکا در تاریخ شانزدهم سنبله سال جاری مذاکرات با طالبان را متوقف کرد.

آقای ترمپ دلیل توقف مذاکرات را کشته‌شدن 12 نفر از جمله یک سرباز امریکایی در یک حمله‌ی طالبان در کابل عنوان کرده بود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *