میزان تولید زعفران کشور به 20 تُن رسید

اطلاعات روز: وزارت زراعت، آبیاری و مالداری کشور اعلام کرده است که میزان تولیدات زعفران در سال جاری خورشیدی در کشور به حدود 20 تُن رسیده است.

اکبر رستمی، سخن‌گوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری امروز (چهارشنبه، 4 جدی) به روزنامه اطلاعات روز گفت که براساس آخرین آمارهای گردآوری شده، میزان تولید زعفران در سال جاری 22 درصد افزایش یافته و به 19 هزار و 469 کیلوگرام رسیده است.

آقای رستمی همچنان گفت که در سال جاری در سراسر کشور به‌صورت تدریجی و تولیدی، هفت‌هزار و 557 هکتار زمین زعفران کشت شده است. سال گذشته شش‌هزار و 272 هکتار زمین در سراسر کشور زعفران کشت شده بود که از این مقدار زمین 16 تُن زعفران تولید شده بود.

براساس آمارهای وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، ولایت‌های هرات، بلخ، فاریاب، ارزگان، دایکندی و سرپل به ترتیب بیشترین تولید زعفران را در سال جاری داشته‌اند.

آمارها نشان می‌دهد که بیشترین کشت زعفران در هرات بوده است، به این معنی که در ولایت هرات هفت‌هزار هکتار زمین زعفران کشت می‌شود.

همچنان در ولایت بلخ 99.5 هکتار زمین، در فاریاب 46 هکتار زمین، در قندهار 45 هکتار زمین، در ارزگان 39 هکتار زمین، در دایکندی 31 هکتار زمین و در ولایت سرپل نیز 21 هکتار زمین در سال جاری زعفران کشت شده است.

در همین حال آقای رستمی می‌گوید که عمده‌ترین دلایل افزایش تولید زعفران افغانستان، افزایش ساحات تحت کشت، خدمات وزارت زراعت از جمله آموزش‌دهی به کشاورزان، توزیع پیازهای خوش‌‎کیفیت و ساخت مزرعه‌های نمایشی زعفران به آنان بوده است.

به گفته‌ی رستمی، در سال جاری چهار مرکز پروسس زعفران در ولایت‌های کابل، غزنی، فاریاب و هرات تجهیز شده و همچنان بیش از دو هزار «زعفران‌کار» نیز آموزش دیده‌اند.

او افزود: «صد نمونه از زعفران تولید‌شده‌ی امسال افغانستان به‌منظور بررسی کیفیت آن در لابراتورهای استندرد و معیاری کشور تحت آزمایش قرار گرفته است که در نتیجه، کیفیت آن بالاتر از استندردهای بین‌المللی ثابت شده است.»

رستمی در ادامه گفت که براساس نتایج این آزمایش‌ها، افغانستان خوش‌کیفیت‌ترین زعفران جهان را تولید می‌کند و براساس آمارها، زعفران‌کاران افغانستان از کشت و تولید بیش‌تر از ۲۷ میلیون دالر به‌دست می‌آورند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *