نخستین اقدام برای کاهش آلودگی هوای کابل؛ فعالیت پنج مرکز آلوده‌‌کننده‌ی هوا متوقف شد

اطلاعات روز: پولیس کابل به همکاری اداره‌ی ملی حفاظت محیط زیست، شهرداری کابل و وزارت صحت عامه به‌منظور کاهش آلودگی هوا چندین مرکز «آلوده‌کننده»ی هوا در شهر کابل را مُهر و لاک کرده است.

در اعلامیه‌ی مشترک این ادارات که از سوی اداره‌ی ملی حفاظت محیط زیست منتشر شده، آمده است که در نخستین اقدام برای کاهش آلودگی هوای شهر کابل، شام روز گذشته (یک‌شنبه، 8 جدی) فعالیت چندین مرکز آلوده‌کننده‌ی هوا در این شهر متوقف شده است.

به نقل از اعلامیه، شهرک آریا، شهرک گلبهار تاورز، تالار عروسی ممتاز محل، تالار عروسی استقلال و تالار عروسی خلیج از مراکزی اند که با وجود هشدارهای وزارت داخله هنوز هم از مواد آلوده‌کننده‌ی هوا برای تسخین استفاده می‌کردند.

شاه‌زمان میوندی، رییس عمومی اداره‌ی ملی حفاظت محیط زیست هنگام مُهر و لاک دروازه‌های این مراکز، وضعیت هوای کابل را وخیم عنوان کرده است.

آقای میوندی در عین حال از همکاری مردم و رسانه‌ها قدردانی کرده و افزوده است: «به هیچ صورت به مالکین منابع آلوده کننده‌ی هوا اجازه داده نمی‌شود که به فعالیت‌شان ادامه دهند.»

به گفته‌ی او، بازرسان محیط زیستی در هماهنگی با مسئولین شهرداری کابل و پولیس به‌گونه‌ی دوامدار از سیستم سوخت مراکز بزرگ و کوچک به‌صورت جدی نظارت و با متخلفین برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

در همین حال، خوشحال سعادت، معین ارشد امور امنیتی وزارت داخله نیز هنگام مُهر و لاک این مراکز آلوده‌کننده‌ی هوا گفته است که آنان به هیچ شخص اجازه نمی‌دهند تا باعث آلودگی هوا در شهر کابل شود.

آقای سعادت در ادامه گفته است: «با وجودی‌که برای مالکین شهرک‌ها، هُتل‌ها و بلند‌منزل‌ها مدت یک هفته ضرب‌الاجل تعین شده بود، باز هم آنها به فعالیت غیرقانونی‌شان ادامه داده و ما هر شخص متخلف را به ارگان‌های عدل و قضایی معرفی می‌کنیم.»

مهتاب عالمی، معین خدمات شهری شهرداری کابل نیز گفته است که تمام فعالیت‌هایی که سبب آلودگی هوا می شوند، جلو آن‌ها گرفته خواهد شد.

در اعلامیه‌ی این ادارات آمده است که تا کنون 28 مرکز آلوده‌کننده‌ی هوا شناسایی شده است و روند شناسایی مراکز بیشتر از سوی بازرسان محیط زیستی ادامه دارد.

این در حالی است که اخیرا مقام‌های ارشد حکومت وحدت ملی از جمله رییس‌جمهور اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور به جلوگیری از آلودگی هوا در شهر کابل تأکید کرده و خواستار برخورد جدی و قانونی با متخلفین شده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *