برادران اندوهگین قاسم سلیمانی در افغانستان | طنز

برادران اندوهگین قاسم سلیمانی در افغانستان | طنز

عیسا قلندر

کشته‌شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران تعدادی از بزرگواران مملکت را محزون کرده است. اگر می‌خواهید بدانید کدام بزگواران و چه‌ رقم محزون شده، باید این نوشته را تا آخر بخوانید.

حامد کرزی، رییس‌جمهور قبلی کشور از کشته‌شدن قاسم سلیمانی اندوهگین شده است. او زمانی از کشته‌شدن سلیمانی باخبر شد که روی چوکی نشسته بود و با کلاه قره‌قل‌اش ابراز مهربانی می‌کرد. گفته می‌شود اندوه مثل خون از قلب آقای کرزی به تمام رگ‌هایش پهن شده و هنگامی که به ‌دستانش رسیده، کلاهش از دستش افتاده است. آقای کرزی کلاهش را برمی‌دارد و می‌پوشد و ساعت‌ها به حیرت فرو می‌رود. وقتی ‌هم از حیرت فارغ می‌شود دستور ترمپ را جنایت نابخشودنی خوانده، آن را تقبیح می‌کند. سپس اندوه سنگین‌اش را با خانواده‌ی سلیمانی شریک می‌کند و مقداری هم از اندوه آن‌ها برمی‌دارد. آقای کرزی در آخرین دقایق غم‌شریکی می‌گوید که خواهان افزایش صلح در منطقه است و از خدا می‌خواهد روابط برادرانه‌ی افغانستان و ایران پابرجا باقی بماند. اما منابع نزدیک به آقای کرزی می‌گویند که او هنوز به‌صورت کامل از غم‌شریکی فارغ نشده بود که به فکر تعدادی از حملات تروریستی در غرب کشور افتاد. حملاتی که گفته می‌شود با سازماندهی و کمک دولت ایران اتفاق افتاده است. به ‌همین منظور آقای کرزی هر نوع دست‌داشتن ایران در حملات تروریستی در افغانستان را رد کرد. آقای کرزی در آخر با چشم نم‌ناک از خداوند خواست که سلیمانی را در بهشت برین منزلت دهد.

به تعقیب آقای کرزی، محمدحنیف اتمر، رییس قبلی شورای امنیت ملی افغانستان از اندوه جانگدازش پرده‌برداری کرد. ایشان هنگام ابراز غمگینی، پتوی مرموزش را از اطراف بدنش خلاص و به گوشه‌ای انداخت. سپس قسمتی از خاطراتش در مورد سلیمانی را با مردم همیشه تشنه‌ی افغانستان شریک کرد. آقای اتمر گفت که در زمان تصدی ریاست شورای امنیت ملی افغانستان از دانش و توانایی‌های قاسم سلیمانی بهره برده و صلح را در منطقه برقرار کرده است. آقای اتمر در قسمتی از اندوهش گفته است «جنرال سلیمانی هیچ‌وقت تصمیم نگرفته بود معترضان را سرکوب کند. ما این عادت او را کاپی گرفتیم و هیچ‌گاهی تصمیم نگرفتیم معترضین را سرکوب کنیم.» آقای اتمر در پایان پتویش را دوباره دور بدنش پیچاند و مثل ستاره‌های سینمای بالیوود خطاب به مخاطب خاص گفت «ما قدر سلیمانی را می‌دانستیم و بارها قدردانی‌اش را به‌جا آوردیم.» این را گفت و از مجلس خارج شد.

سپس نوبت به حزب مقتدر جمعیت اسلامی افغانستان رسید. نماینده‌ی این حزب در مجلس اندوه اعلام کرد که به‌تازگی زکام شده، اما درد شهادت سردار سلیمانی به‌قدری عمیق و دقیق است که لرزه و پیش‌پیش زکام را به کلی از یاد برده‌ایم. نماینده‌ی جمعیت اسلامی از مردم خواست لحظه‌ای به رشادت‌های قاسم سلیمانی در برابر گروه‌های تکفیری چون داعش فکر کند و آمار هم‌وطنان‌مان را که تحت عنوان‌های مختلف یون‌دار به سوریه فرستاده شدند و کشته شدند، در ذهن‌شان مجسم کنند، آن‌وقت خواهند فهمید که شهادت او چه تاوان بزرگی برای کشورها و سود هنگفتی برای گروه‌های تکفیری است. ایشان در آخر خطاب به سپاه قدس ایران گفت «ما عملا درد از دست‌دادن رهبر و فرمانده را تجربه کرده‌ایم و شما را با تمام وجود درک می‌کنیم. اما نگران نباشید، یکی دیگر پیدا خواهد شد که جای خالی او را پُر کند. ممکن چندین نفر همزمان پیدا شود و ادعای فرماندهی کنند. بهتر آن است که هوشیار باشید و به افراد استفاده‌جو فرصت ندهید.» این نماینده‌ی جمعیت اسلامی افغانستان از خداوند متبارک و تعالی خواست به دشمنان صلح افغانستان و منطقه هرگز توفیق عنایت نفرماید.

در همین حال یک‌تعداد از مقامات و بزگواران دیگر افغانستان با احتیاط برخورد کردند و در واکنش‌های‌شان نه ابراز شادی کردند و نه ابراز غمگینی. رییس‌جمهور غنی خطاب به دولت ایران اطمینان داد که از خاک افغانستان علیه آن‌ها استفاده نخواهد شد. هنوز خنده‌های شاه‌حسین مرتضوی تمام نشده بود که آقای غنی به وزیر خارجه‌ی امریکا تماس گرفت و پیش آن‌ها عذر کرد که از خاک افغانستان علیه ایران استفاده نکند.

آقای سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری در محفل بزرگداشت از شانزدهمین سالروز تصویب قانون اساسی پرده از تنگنای اندوهش برداشت. ایشان هرچند به زبان نیاورد که از کشته‌شدن قاسم سلیمانی اندوهگین شده، اما به قول علمای فارغ از قُم، العاقلُ فی‌الاشاره کرد و گفت که سلیمانی از چهره‌های برجسته‌ی ضد داعش در منطقه بود. آقای دانش دید که تعدادی زیاد العاقل نیست، یک اشاره‌ی دیگر هم کرد و به کنایه دستور ترمپ را خارج از قواعد بین‌المللی دانست و سپس راجع به پیامدهای آن هشدار داد.

در همین حال تعدادی از نزدیکان این مقامات بزرگوار گفته‌اند که سید علی خامنه‌ای از آن‌ها برای «گرفتن انتقام سخت از امریکا» طلب کمک کرده و در صورت همکاری، مثل همیشه نوید پاداش داده است.

دیدگاه‌های شما
  1. در طنز یا نوشته تان کم بودی بسیار زیاد احساس میشد معلوم میشود که که با اشاره کسی نوشته شده باشد چرا که از غلام های حلقه بدوش ایران یاد نکردید فقط غنی کرزی و اتمر در حال که بسیاری بخاطر سلیمانی جای خواب شان را تر کردن کمی فکر کنید که کی ها جوانان هزاره را به جنگ میفرستاد
    یک نظر اینکه زمانی یک نوشته بسیار جالب و خوب تمام میشود که حقیقت را آشکار کند نام همه را به کار ببرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *