طرح «چگونگی مراحل تطبیق اصلاحات در زندان‌ها» تأیید شد

اطلاعات روز: طرح «چگونگی مراحل تطبیق اصلاحات در زندان‌ها» در یک جلسه اختصاصی به ریاست سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری تأیید شده است.

در اعلامیه‌ی دفتر مطبوعاتی معاون دوم ریاست‌جمهوری که امروز (سه‌شنبه، 17 جدی) منتشر شده، آمده است که این طرح به‌منظور بهبود وضعیت زندان‌ها تهیه شده است و در تهیه‌ی آن با جوانب ذی‌دخل مشوره صورت گرفته است.

براساس این طرح، بست کنونی ریاست عمومی محابس و توقیف‌خانه‌ها از نظامی به ملکی/غیرنظامی تعدیل و این اداره به یک اداره‌ی مستقل ملکی/ غیرنظامی ارتقا می‌یابد. هدف از تعدیل بست ریاست عمومی محابس و توقیف‌خانه‌ها از نظامی به غیرنظامی، «ارایه‌ی خدمات بهتر» گفته شده است.

در این طرح همچنان آمده است که مدیریت و رهبری تمامی نهادها و محلات سلب آزادی از حالت «پراکنده‌ی فعلی» بیرون و زیر یک چتر واحد تنظیم و مدیریت شود.

در این طرح پیشنهاد شده است که قانون محابس و توقیف‌خانه‌ها و دیگر اسناد تقنینی مربوط به حوزه‌ی فعالیت محلات سلب آزادی، بازنگری و تعدیل شود تا بستر حقوقی و قانونی تطبیق اصلاحات در زندان‌ها فراهم شود.

در بخشی از طرح چگونگی مراحل تطبیق اصلاحات در زندان‌ها، پیشنهاد شده است که «برنامه‌ی جامع ملی اصلاحات در ظرف زمانی پنج ساله برای محلات سلب آزادی با محورهای مشخص و با سنجش بودجه مورد نیاز تهیه گردد».

از سویی هم، در این جلسه‌ی ویژه به ریاست سرور دانش، فیصله شده است تا یک کمیته حقوقی متشکل از نمایندگان باصلاحیت ادارات ذی‌ربط، چگونگی بازنگری قانون محابس و توقیف‌خانه را مورد بررسی قرار دهد.

طرح «چگونگی مراحل تطبیق اصلاحات در زندان‌ها» در حالی تأیید شده است که سرور دانش از عدم پیشرفت کافی در ارایه‌ی خدمات صحی، امور فرهنگی، رسیدگی به امور عدلی و قضایی و… به زندانیان در چند سال اخیر انتقاد کرده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *