آمار ضدونقیض از تلفات غیرنظامیان در حمله هوایی در هرات؛ «زنان و کودکان نیز کشته شده‌اند»

آمار ضدونقیض از تلفات غیرنظامیان در حمله هوایی در هرات؛ «زنان و کودکان نیز کشته شده‌اند»

اطلاعات روز – هرات: حمله هوایی عصر روز چهارشنبه، ۱۸ جدی در بازار ولسوالی شیندند هرات و تلفات غیرنظامیان ناشی از آن با واکنش‌های گسترده مواجه شده است.

منابع معتبر امنیتی در هرات به شرط افشانشدن هویت‌شان به روزنامه اطلاعات روز می‌گویند که سه جنگنده نیروهای خارجی منطقه موسوم به «پای کشک» در حدود ۷۰۰ کیلومتری جنوب غرب مرکز ولسوالی شیندند را هدف قرار داده‌اند.

این منابع می‌افزایند که یک هواپیمای بی‌سرنشین نیز از دور، از جریان عملیات هوایی این نیروها نظارت می‌کرده است.

در این حمله‌ی هوایی، افزون بر کشته‌شدن ملا ننگیالی، فرمانده انشعابی گروه طالبان در شیندند، شماری از غیرنظامیان نیز کشته و زخمی شده‌اند.

منابع امنیتی به اطلاعات روز می‌گویند که در جریان این حمله هوایی سه زن و چهار کودک کشته شده‌اند. اما باشندگان شیندند به روزنامه اطلاعات روز می‌گویند که آمار کشته و زخمیان این حمله هوایی به ده‌ها تن می‌رسد و تا کنون هم شماری از غیرنظامیان در محل حمله مفقودند.

این باشندگان مدعی‌اند که بیش از ده خانه مسکونی نیز در این حملات هوایی تخریب شده است و اجساد برخی از غیرنظامیان زیر آوار قرار دارند. باشندگان محل می‌گویند که صدای پرتاب بمب‌ها بر بازار ولسوالی شیندند را تا چندین کیلومتری این ولسوالی شنیده‌اند.

گزارش‌ها از این ولسوالی می‌رساند که افراد وابسته به ملا ننگیالی، به هیچ کس اجازه ورود به محل «پای کشک» را نمی‌دهند.

صالح‌محمد، یک تن از شاهدان عینی به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید: «در حمله‌ی روز چهار شنبه، ۳۷ تا ۴۰ نفر از افراد قومندان ننگیالی کشته شده‌اند. تلفات ملکی از ۵۰ و یا ۶۰ نفر زیادتر هست. زنان، اطفال و پیرمردان کشته شده‌اند.»

شاهدان عینی مدعی‌اند که ده‌‎ها غیرنظامی در حملات هوایی شیندند کشته شدند.

بزرگان قومی در شیندند از حملات هوایی نیروهای خارجی در مناطق مسکونی به شدت انتقاد می‌کنند و آن را جنایت جنگی می‌دانند.

تورمحمد ظریفی، یک تن از بزرگان قوم به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که در منطقه‌ی پای کشک بیش‌تر از ۴۰ غیرنظامی کشته و بیش از ۱۰ تن دیگر زخمی شده‌اند: «از افراد ملا ننگیالی هم ۳۵ نفر کشته شده‌اند. این حمله توسط جت‌های امریکایی انجام شده است.»

وکیل احمد کرخی، رییس کمیته امنیتی شورای ولایتی هرات به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که در حمله هوایی در ولسوالی شیندند در حدود ۴۰ تن به‌شمول غیرنظامیان کشته شده‌اند.

اما مقام‌های امنیتی و محلی هرات در مورد تلفات حمله هوایی شیندند سکوت کرده‌اند.

در همین حال، عبدالقیوم رحیمی، والی هرات به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که در مورد حمله هوایی شیندند تحقیق خواهد شد، اما به هیچ فرد غیرنظامی تلفات وارد نشده است.

خوشحال سعادت، معین ارشد وزارت داخله در سفرش به هرات به خبرنگاران گفت: «تیم بررسی تعیین شده و تحقیقات خود را انجام می‌دهند. فعلا پیش از وقت است که جمع‌بندی کنیم چه شده است.»

نیروهای خارجی نیز هنوز در مورد این حمله واکنش نداشته‌اند.

شیندند ناامن‌ترین ولسوالی در غرب افغانستان است. صدها طالب در این ولسوالی حضور دارند. آگاهان نظامی می‌گویند که حضور گسترده‌ی طالبان در شیندند، یکی از دلایل ناامنی‌های در ولایت‌های غربی کشور است. طالبان حاکم بلامنازع در بخش‌های از شیندند هستند.

حملات هوایی بر مناطق مسکونی متوقف شود

حملات هوایی بر خانه‌های مسکونی در ولسوالی شیندند باعث انتقاد شدید نمایندگان مردم هرات در مجلس نمایندگان و شورای ولایتی شده است.

مسعوده کرخی، عضو مجلس نمایندگان به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید «واقعا جای تاسف است که امریکایی‌ها می‌آیند و ما را می‌کشند. حکومت باید تلفات افراد ملکی را جدی بگیرد. این مردم بی‌گناه در شیندند چه گناه کردند که در حمله هوایی کشته شدند.»

مسعوده کرخی، عضو مجلس نمایندگان از تلفات غیرنظامیان در این حمله‌ی هوایی انتقاد می‌کند.

این در حالی است که در تابستان سال جاری اسکات میلر، فرمانده نیروهای خارجی در سفرش به هرات بر جلوگیری از تلفات غیرنظامیان در حملات هوایی تأکید کرده بود.

در دوران ریاست‌جمهوری حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور نیز نیروهای امریکایی طالبان را در منطقه‌ی موسوم به «عزیز آباد» شیندند هدف قرار داده بودند. در این حمله هوایی ۱۱۰ غیرنظامی کشته شده‌ بودند.

ملا ننگیالی کی بود؟

ملا ننگیالی، یک تن از فرماندهان کلیدی ملا محمد رسول، رهبر انشعابی گروه طالبان در ولسوالی شیندند بود. منابع در شیندند به اطلاعات روز می‌گویند که این فرمانده انشعابی طالبان بیش از ۳۰۰ جنگ‌جو داشته است.

بارها ادعا شده است که ملا ننگیالی از سوی حکومت در راستای جنگ با طالبان مورد حمایت مالی و تسلیحاتی قرار می‌گرفته است تا علیه جنگ‌جویان وابسته به ملا هیبت‌الله بجنگند.

ملا ننگیالی فرزند امان‌الله خان یکی از فرماندهان پیشین جهادی و از مخالفان اسماعیل خان، فرمانده پیشین جهادی در هرات بود.

بارها درگیری میان امان‌الله خان و اسماعیل خان از رهبران جهادی و وزیر پیشین وزارت انرژی و آب در هرات رخ داده است. امان‌الله خان در درگیری با ارباب بصیر در منطقه‌ی موسوم به «وراحم» کشته شد.

پس از آن سید حسین انوری، والی پیشین هرات ملا ننگیالی را جانشین پدرش در شیندند معرفی کرد، اما با افزایش اختلاف با حکومت، وی به گروه طالبان پیوست.

پس از اعلام خبر مرگ ملامحمد عمر، ملا رسول با ملا اختر منصور، جانشین ملا عمر بیعت نکرد و از فراه به شیندند رفت و خود را رهبر گروه طالبان خطاب کرد. او ملا ننگیالی را فرمانده نظامی خود در شیندند تعیین کرد.

ملا ننگیالی از نفوذ گسترده در شیندند برخوردار بود و بارها به کمک نیروهای دولتی مستقر در شیندند اقدام کرده است.

اما منابع امنیتی شیندند به اطلاعات روز می‌گویند که با کشته‌شدن ملا ننگیالی، طالبانِ شاخه ملا هیبت‌الله، برای حملات بالای پوسته‌های نیروهای دولتی را افزایش خواهد داد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *