افغانستان اعلام کرد که با بازماندگان قربانیان سقوط هواپیما در ایران همکاری می‌کند

افغانستان اعلام کرد که با بازماندگان قربانیان سقوط هواپیما در ایران همکاری می‌کند

اطلاعات روز: وزارت امور خارجه می‌گوید که دولت افغانستان آماده‌ی هرگونه همکاری با بازماندگان قربانیان سقوط هواپیمای مسافربری خطوط اوکراین در تهران، پایتخت ایران می‌باشد.

گران هیواد، سخن‌گوی وزارت خارجه امروز (یک‌شنبه، 22 جدی) در یک پیام ویدیویی گفته است که دولت افغانستان در همکاری با دولت ایران روی طرزالعمل تسلیم‌گیری اجساد قربانیان این سانحه‌ی هوایی کار می‌کند.

آقای هیواد تأکید کرده: «طرزالعملی که براساس آن اجساد (قربانیان) برای جانب سفارت افغانستان در ایران تسلیم شود،‌ روی آن با دولت ایران کار شده است.»

از سویی هم، او تأکید کرد که تا کنون پنج فامیل برای تسلیم‌گیری اجساد قربانیان به سفارت افغانستان در تهران مراجعه کرده‌اند. به گفته‌ی سخن‌گوی وزارت خارجه، این افراد هم‌اکنون برای تشخیص (DNA) تحت معاینه قرار دارند.

یک هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ اوکراین بامداد روز چهارشنبه هفته‌ی گذشته (۱۸ جدی) پس از بلندشدن از فرودگاه «امام خمینی» در تهران، پایتخت ایران سقوط کرد. از جمع 176 قربانی این سانحه، 13 نفر آن از شهروندان افغان می‌باشند.

علت سقوط این هواپیما در آن زمان نقض فنی اعلام شده بود. اما پس از آن ستاد کل نیروهای مسلح ایران پذیرفت که این هواپیمای اوکراینی «بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیر عمد» هدف شلیک موشک قرار گرفته است.

ستاد کل نیروهای مسلح ایران همچنان گفته است که ساعاتی پس از انجام حمله‌ی موشکی بر دو پایگاه نظامی امریکا در عراق، پروازهای جنگی نیروهای امریکایی در پیرامون ایران افزایش یافته و این مسأله سبب حساسیت بیشتر در مجموعه پدافند هوایی و موجب بروز این «خطای انسانی» شد.

در پی این سانحه، دولت افغانستان برای پیگیری آن به گروه پنج جانبه‌ی بین‌المللی پاسخ‌دهی و هماهنگی که به ابتکار کانادا ایجاد شده بود، ملحق شد و یک کمیته‌ی پاسخ‌دهی و هماهنگی را در سفارت افغانستان در تهران ایجاد کرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *