«امریکا ممکن است بدون توافق با طالبان نیروهایش را در افغانستان کاهش دهد»

اطلاعات روز: رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته که ممکن است امریکا در سال جاری میلادی با طالبان به یک توافق صلح دست یابد، اما در صورتی که این توافق انجام نشود، واشنگتن همچنان آماده است نیروهایش را در افغانستان کاهش دهد.

اوبراین در یک مصاحبه اختصاصی با «اکسیوس» گفته است که ظرفیت‌های نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان افزایش یافته و امریکا به‌زودی در یک موقعیت تصمیم‌گیری قرار خواهد گرفت.

اوبراین تأکید کرده است که این موقعیت می‌تواند با «معامله» و «بدون معامله» باشد، اما امریکا می‌خواهد رد پای نظامی‌اش را در افغانستان کاهش دهد.

مشاور امنیت ملی امریکا در حالی به کاهش سربازان این کشور در افغانستان اشاره کرده است که این موضوع یکی از شعارهای اصلی دونالد ترمپ، رییس‌جمهوری این کشور در کمپین‌های انتخاباتی او بود. آقای ترمپ در جریان سفرش به افغانستان نیز به کاهش سربازانش در این کشور تأکید کرده بود.

از سویی هم، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته است که امریکا در حال حاضر روی یک توافق با طالبان کار می‌کند. او تأکید کرده است که این توافق باید «توافق خوب» باشد.

رابرت اوبراین افزوده است دونالد ترمپ بر کاهش خشونت‌ها پیش از امضای توافقنامه و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی پس از امضای توافقنامه تأکید دارد. به گفته‌ی او، در نهایت امر تأمین صلح در افغانستان به عهده‌ی خود مردم افغانستان است.

این در حالی است که حکومت افغانستان نیز اعلام آتش‌بس از سوی طالبان را به‌عنوان پیش‌شرط مذاکره با این گروه اعلام کرده است. ارگ ریاست‌جمهوری گفته است تا زمانی که آتش‌بس اعلام نشود، هر گونه کاهش خشونت جنبه‌ی عملی ندارد.

گروه طالبان تا کنون به این خواست حکومت افغانستان پاسخ نداده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *