«کمیته‌ی ارشد هماهنگی در امور صلح» تشکیل شد

اطلاعات روز: وزارت دولت در امور صلح کشور می‌گوید که «کمیته‌ی ارشد هماهنگی در امور صلح» طی فرمان رییس‌‌جمهور غنی به‌خاطر ایجاد هماهنگی در تصمیم‌گیری‌ها در مورد صلح تشکیل شده است.

ناجیه انوری، سخن‌گوی وزارت دولت در امور صلح کشور به روزنامه اطلاعات روز گفت که این فرمان دو روز پیش (دوشنبه، 23 جدی) صادر شده است. براساس این فرمان، کمیته‌ی ارشد هماهنگی در امور صلح به ریاست عبدالسلام رحیمی، وزیر دولت در امور صلح و عضویت 14 نهاد دولتی تشکیل می‌شود.

خانم انوری توضیح داد که عضویت این کمیته را دفتر شورای امنیت ملی، ریاست عمومی اداره‌ی امور ریاست‌جمهوری، اداره‌ی ارگان‌های محلی و وزارت‌های «امور خارجه»، «زراعت، آبیاری و مالداری»، «انرژی و آب»، «امور سرحدات و قبایل»، «ارشاد، حج و اوقاف» و «مهاجرین و عودت‌کنندگان» دارند.

همچنان معینیت پالیسی وزارت مالیه، جمعیت افغانی سره‌میاشت، ریاست‌های عمومی محابس و توقیف‌خانه‌ی وزارت امور داخله‌ و ریاست عمومی رادیو تلویزیون ملی نیز عضویت این کمیته را دارا اند.

سخن‌گوی وزارت دولت در امور صلح افزود که دبیرخانه‌ی کمیته‌ی ارشد هماهنگی در امور صلح در این وزارت می‌باشد و مأموریت‌اش هم هماهنگی در تصمیم‌گیری روی ابعاد مختلف روند صلح می باشد.

براساس گفته‌های ناجیه انوری، این کمیته در هر دو هفته یک بار جلسه‌ی هماهنگی میان نهادهای عضو را برگزار می‌کند و به صورت ماهوار از نتایج عملکرد خود به ریاست‌جمهوری کشور گزارش ارایه می‌کند.

پیش از این رییس‌جمهور اشرف غنی در تاریخ هشتم سرطان سال جاری با صدور فرمانی، وزارت دولت در امور صلح را نیز ایجاد کرده بود.

این در حالی است که محمدکریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح کشور در تاریخ 5 جدی در کابل گفته بود که گروه طالبان حاضر به گفت‌وگو با دولت‌افغانستان به‌ویژه رییس‌جمهور اشرف غنی نمی‌باشد، بلکه به‌خاطر رسیدن به صلح باید مردم افغانستان و مجموعه‌های سیاسی به عنوان طرف اصلی آن درنظر گرفته شود.

آقای خلیلی همچنان گفته بود که روحیه‌ی مذاکره میان گروه طالبان با قشر سیاسی افغانستان وجود دارد.

با این حال وزارت دولت در امور صلح کشور در تاریخ 9 اسد سال جاری اعلام کرده بود که هیأت 15 نفری مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان با گروه طالبان تعیین شده است. در اعلامیه‌ی این نهاد تأکید شده بود که این هیأت در نتیجه‌ی رأی‌زنی‌های «مستمر و همه‌جانبه با طرف‌های ذی‌دخل داخلی و تلاش‌های جدی حکومت» از اقشار مختلف اجتماعی کشور تشکیل شده است.

گروه طالبان اما همواره تأکید کرده است که «با اداره‌ی کابل به هنوان کدام حکومت» مذاکره نمی‌شود و مذاکرات «بین‌الافغانی» را هم بعد از امضای توافق با امریکا آغاز می‌کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *