خلیلی به کمیسیون شکایات انتخاباتی: پا جای پای کمیسیون انتخابات نگذارید

اطلاعات روز: محمدکریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح کشور و عضو دسته‌ی «انتخاباتی ثبات و همگرایی» از کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی خواست تا نتایج ابتدایی اعلام‌شده از سوی کمیسیون انتخابات را تأیید نکند.

آقای خلیلی که امروز (پنج‌شنبه، 5 جدی) در نشست «حزب وحدت اسلامی افغانستان» در کابل صحبت می‌کرد، گفت: «مردم افغانستان اجازه نمی‌دهد که کمیسیون انتخابات چیزی (نتایج ابتدایی انتخابات) را که قبلا اعلام کرده است، این را کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی هم تأیید کند.»

او افزود که تأیید نتایج ابتدایی این انتخابات توسط کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی، گام‌گذاشتن به «بی‌عزتی» این کمیسیون می‌باشد. آقای خلیلی از کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی خواست که پا جای پای کمیسیون انتخابات نگذارد و شفافیت را ملاک کارش قرار دهد.

به گفته‌ی رییس شورای عالی صلح کشور، کمیسیون انتخابات نتایج ابتدایی را به گونه‌ی «فجیع» و بدون درنظرگرفتن دیدگاه‌های شهروندان کشور و دسته‌های انتخاباتی اعلام کرده است. او تأکید کرد که نتایج ابتدایی این انتخابات برای شهروندان کشور غیرقابل قبول می‌باشد.

آقای خلیلی تأکید کرد: «مردم انتظارداشت که رأی مردم ملاک انتخابات زعیم‌شان قرار داده شود، اما مردم به این خواستش نرسید.»

از سویی هم، این عضو دسته‌ی انتخاباتی ثبات و همگرایی هشدار داد که این دسته‌ی انتخاباتی با درنظرگیری قوانین کشور، در برابر «حکومت برخاسته از تقلب» می‌ایستد و مانع آن می‌شود.

در همین حال، عبدالله عبدالله، رهبر دسته‌ی انتخاباتی ثبات و همگرایی و رییس اجرایی کشور نیز در این نشست گفت که با قاطعیت تمام از «آرای پاک» این دسته‌ی انتخاباتی پاسداری می‌کند.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که کمیسیون انتخابات بررسی، تحلیل و دسته‌بندی شکایت‌ها در پیوند به نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری را امروز آغاز کرده است. براساس آمار کمیسیون انتخابات، دسته‌ی انتخاباتی ثبات و همگرایی در حدود هشت هزار شکایت ثبت کرده است.

این انتخابات در تاریخ ششم میزان سال جاری برگزار شد. نتایج ابتدایی آن روز یک‌شنبه‌ی هفته‌ی جاری اعلام شد. براساس این نتایج، محمد اشرف غنی با کسب ۵۰.۶۴ درصد آرا در صدر و عبدالله عبدالله با به‌دست آوردن ۳۹.۵۲ درصد آرا در جایگاه دوم قرار گرفته است.

«طرف اصلی صلح مردم افغانستان است، نه حکومت»

رییس شورای عالی صلح کشور در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به روند صلح گفت که ارگ ریاست‌جمهوری صلح را در انحصار خود گرفته است.

او اما گفت که گروه طالبان حاضر به گفت‌وگو با دولت‌افغانستان به‌ویژه رییس‌جمهور اشرف غنی نمی‌باشد، بلکه به‌خاطر رسیدن به صلح باید مردم افغانستان و مجموعه‌های سیاسی به عنوان طرف اصلی آن درنظر گرفته شود.

از سویی هم، آقای خلیلی افزود که روحیه‌ی مذاکره میان گروه طالبان با قشر سیاسی افغانستان نیز وجود دارد.

در همین حال گلبدین حکمتیار، رهبر دسته‌ی انتخاباتی «صلح و عدالت اسلامی» نیز در این نشست گفت که صلح زمانی در افغانستان تحقق می‌یابد که احزاب و جریان‌های تأثیرگذار باهم به تفاهم برسند.

او همچنان در بخشی از صحبت‌هایش حضور نیروهای خارجی در افغانستان را از عوامل اساسی جنگ در کشور خوانده، تأکید کرد که باید افغان‌ها را بگذارند که خودشان سرنوشت‌شان را تعیین کنند.

آقای حکمتیار گفت: «ما از کشورهای خارجی و جامعه‌ی جهانی هیچ چیز دیگری نمی‌خواهیم جز اینکه ما را بگذارند، سرنوشت خود را خود مان تعیین کنیم.»

به گفته‌ی او، باید پس از تفاهم میان احزاب سیاسی درگیری در جنگ‌های افغانستان، مذاکرات بین‌الافغانی میان طرف‌های احزاب و چهره‌های سیاسی افغانستان با گروه طالبان آغاز شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *