سفیر ایران در کابل برای توضیح در مورد اظهارات مقام‌های نظامی کشورش احضار شد

اطلاعات روز: ادریس زمان، سرپرست وزارت خارجه‌ی کشور در دیدار با بهادر امینیان، سفیر ایران در کابل از او در مورد اظهارات شماری از مقام‌های ایرانی درباره احتمال هدف قراردادن برخی نقاط در افغانستان وضاحت خواسته است.

وزارت خارجه امروز (چهارشنبه، 25 جدی) در اعلامیه‌ای گفته است: «سرپرست وزارت امور خارجه در مورد اظهارات برخی مقامات ایرانی به‌شمول فرمانده قوای نظامی آن کشور در مورد احتمال هدف قراردادن برخی نقاط در افغانستان در صورت حمله‌ی ایالات متحده بالای ایران، از سفیر ایران وضاحت خواست.»

به نقل از اعلامیه، سفیر ایران در این دیدار گفته است که موقف اساسی، رسمی و همیشگی ایران احترام کامل به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی افغانستان است. به گفته‌ی سفیر ایران، هرگونه اظهارات دیگر هیچ جایگاهی در سیاست و پالیسی ایران در قبال افغانستان ندارد.

او شماری از رسانه‌ها را متهم کرده است که «بخش‌هایی از اظهارات مقامات دولت جمهوری اسلامی ایران را به نحوی انعکاس می‌دهند که در مخالفت کامل با روحیه‌ی اظهارات ارایه شده است».

این در حالی است که پس از کشته‌شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در یک حمله‌ی هوایی امریکا در بغداد، پایتخت عراق، تنش‌ها میان امریکا و ایران افزایش یافته است.

به دنبال این تنش‌ها، شماری از مقام‌های سپاه پاسداران هشدار دادند در صورتی که از کشورهای میزبان نیروهای امریکایی به ایران حمله شود، ایران نیز به آن دست به عمل متقابل خواهد زد.

این همه در حالی است که مقام‌های ارشد حکومت افغانستان از جمله رییس‌جمهور اشرف غنی همواره تأکید کرده‌اند که از خاک افغانستان به هیچ صورتی در برابر کشورهای دیگر استفاده نخواهد شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *