سلام رحیمی: کاهش خشونت برای دولت و مردم افغانستان معنا ندارد

اطلاعات روز: عبدالسلام رحیمی، وزیر دولت در امور صلح می‌گوید که مردم افغانستان آتش‌بس می‌خواهند و برای دولت و مردم افغانستان کاهش خشونت معنا ندارد.

آقای رحیمی که امروز (پنج‌شنبه، 26 جدی) در نشستی درباره‌ی نتایج تحقیق تازه‌ی «انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان» در کابل صحبت می‌کرد، گفت که مردم افغانستان کاهش خشونت نه، بلکه آتش‌بس می‌خواهند.

این تحقیق زیر عنوان «نظرات مردم افغانستان درباره‌ی حل سیاسی جنگ و نظم سیاسی پس از مصالحه با طالبان» انجام شده است.

به گفته‌ی رحیمی، مردم افغانستان از کاهش خشونت چیزی نمی‌دانند و در کاهش خشونت کسی مکلف به انجام چیزی نیست، اما در آتش‌بس با وجودی که عملی‌کردن صد در صدی آن مشکل است، تعهدی وجود دارد.

رحیمی همچنان گفت در صورتی که طالبان با آتش‌بس توافق کند، بازهم دولت افغانستان در مرحله‌ی آتش‌بس با چالش‌هایی مواجه خواهد بود.

او افزود که در زمان آتش‌بس، طالبان اسلحه و مواد مخدر قاچاق می‌کنند که این امر دولت افغانستان را با چالش مواجه می‌سازد.

به گفته‌ی رحیمی، هنوز در موضع طالبان تغییری به وجود نیامده، اما در صورتی که طالبان حاضر به مذاکره با دولت افغانستان شوند، بزرگ‌ترین دست‌آورد برای افغانستان خواهد بود.

وزیر دولت در امور صلح در مورد تیم مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان نیز گفت که این تیم باید تخنیکی و تعداد اعضای آن معدود باشد. او به شمولیت زنان در این تیم نیز تأکید کرد.

آقای رحیمی ضمن ابراز آمادگی تیم مذاکره‌کننده برای حضور در مذاکرات صلح، همچنان گفت که براساس معلومات آنان، در حال حاضر نزد طالبان عزمی برای حضور بر سر میز مذاکره وجود ندارد.

وزیر دولت در امور صلح در عین حال گفت تا زمانی که پاکستان به مفهوم واقعی از روند صلح حمایت نکند، احتمال آمدن صلح دایمی در افغانستان که منجر به ختم جنگ و خشونت شود، وجود ندارد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که به تازگی شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه‌ی پاکستان تأیید کرده است که رهبری طالبان به «کاهش خشونت‌ها» در افغانستان توافق کرده است.

قریشی این توافق طالبان را گامی به سوی توافق صلح در افغانستان دانسته است. او تأکید کرده است که پاکستان مسئولیتش را تا حد زیادی انجام داده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *