امریکا، اروپا، ناتو و یوناما روی کاهش خشونت در افغانستان توافق کردند

اطلاعات روز: نمایندگان امریکا، اروپا، ناتو و یوناما در نشستی در شهر دبی امارات متحده عربی توافق کرده‌اند که کاهش خشونت در افغانستان مهم است. این نشست چندجانبه روز گذشته (جمعه، 27 جدی) برگزار شده است.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان، مارکس پوتزل، نماینده‌ی ویژه‌ی آلمان برای افغانستان، رونالد کوبیا، سفیر آلمان در کابل، تدامیچی یاماموتو، نماینده‌ی ویژه‌ی دبیر کل سازمان ملل متحد در افغانستان و نیکلاس کی، نماینده غیرنظامی ناتو در افغانستان از اشتراک‌کنندگان این نشست بوده‌اند.

مارکس پوتزل، نماینده‌ی ویژه‌ی آلمان برای افغانستان در یک پیام تویتری گفته است که در این نشست در مورد راه‌های پیش‌رو برای دست‌یابی به صلح جامع در افغانستان بحث شده است.

رونالد کوبیا، سفیر آلمان در کابل نیز که یکی از شرکت‌کنندگان این نشست بوده، در یک پیام تویتری گفته است که آتش‌بس، کاهش خشونت، مذاکرات بین‌الافغانی، تضمین‌ها و تعهدات آینده، همه‌شمول بودن روند صلح و بُعد منطقه‌ای این روند از مسایل مورد بحث در این نشست بوده است.

هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز گفته است که تدامیچی یاماموتو، نماینده‌ی ویژه‌ی دبیر کل سازمان ملل متحد در افغانستان در این نشست شرکت کرده است. یوناما همچنان گفته است که در این نشست در مورد جلب حمایت جامعه جهانی از روند صلح افغانستان بحث شده است.

این در حالی است که دو روز پیش شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه‌ی پاکستان نیز گفته بود که طالبان به کاهش خشونت‌ها در افغانستان توافق کرده است.

حکومت افغانستان اما هر گونه بحث در مورد کاهش خشونت را رد کرده و بر اعلام آتش‌بس تأکید کرده است. ارگ ریاست‌جمهوری و وزارت دولت در امور صلح همواره گفته‌اند که کاهش خشونت برای مردم و دولت افغانستان معنا ندارد، اما از هر طرحی که در آن آتش‌بس مطرح شود، استقبال می‌کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *