دانشگاه امریکایی – افغانستان به فعالیتش ادامه می‌دهد

اطلاعات روز: در پی نگرانی‌ها از احتمال تعطیل‌شدن دانشگاه امریکایی – افغانستان، اکنون دیوید سدنی، رییس آن می‌گوید که این دانشگاه به حمایت دولت و مردم امریکا، همانند گذشته به فعالیتش ادامه می‌دهد.

وزارت تحصیلات عالی کشور در خبرنامه‌ای گفته که آقای سدنی این گفته‌ها را دیروز (چهارشنبه، 2 دلو) در دیداری با عبدالتواب بالاکرزی، معین علمی و سرپرست این وزارت در کابل مطرح کرده است.

به نقل از خبرنامه، رییس دانشگاه امریکایی – افغانستان گفته است: «این دانشگاه فعالیت‌های خود را کما فی‌ السابق به‌گونه‌ی عادی و با تمرکز، بالای ارتقای کیفیت تحصیلی ادامه می‌دهد.»

او تأکید کرده است که این دانشگاه به حمایت دولت امریکا و وزارت تحصیلات عالی افغانستان به‌خاطر ارایه‌ی «خدمات بهتر» در بخش تحصیلات عالی در کشور کار می‌کند.

حدود یک ماه پیش (جمعه، ششم جدی) شبکه‌ی خبری «سی‌ان‌ان» در گزارشی به نقل از سه منبع آگاه گفته بود که رهبری دانشگاه امریکایی – افغانستان برنامه‌هایی را برای تعطیل‌شدن این دانشگاه در سال آینده‌ی میلادی در نظر دارند. در گزارش آمده بود که این برنامه در صورت «قطع بودجه»ی این دانشگاه قابل اجرا خواهد بود.

«سی‌ان‌ان» در این گزارش همچنان گفته بود که اداره‌ی انکشاف بین‌المللی ایالات متحده امریکا (USAID)  از تأمین بودجه‌ی این دانشگاه اطمینان نداده است.

اداره‌ی انکشاف بین‌المللی ایالات متحده امریکا (USAID) یکی از حامیان اصلی دانشگاه امریکایی – افغانستان است که حدود ۶۰ درصد بودجه‌ی این دانشگاه را تأمین می‌کند.

دو روز پس از نشر این گزارش دیوید سدنی در پیامی گفته بود که ضرورت ادامه‌ی کمک‌های مالی برای تأمین امنیت دانشگاه امریکایی – افغانستان یک واقعیت است و این نهاد به این منظور به کمک‌های مالی ایالات متحده‌ی امریکا ضرورت دارد.

این دانشگاه در سال ۲۰۰۶ میلادی تأسیس شد. دانشگاه امریکایی – افغانستان به‌عنوان یک دانشگاه «برتر» در افغانستان، تنها دانشگاهی است که آموزش و پرورش در آن به سبک «غربی» ارایه می‌شود.

نیمی از دانشجویان این دانشگاه را دختران تشکیل می‌دهند و بسیاری از افرادی که از این دانشگاه سند فراغت به‌دست آورده‌اند، در ادارات دولتی افغانستان استخدام شده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *