غنی: در مورد خروج نیروهای امریکایی با حکومت افغانستان مذاکره شود، نه با طالبان

اطلاعات روز: رییس‌جمهور اشرف غنی گفته است در صورتی که روی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان با طالبان مذاکره شود، به معنای آغاز سلسله‌ی تشدید جنگ‌های دیگر در کشور خواهد بود.

آقای غنی روز گذشته (پنج‌شنبه، 3 دلو) در نشستی با رسانه‌های بین‌المللی در حاشیه‌ی نشست مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سویس در مورد وضعیت جاری، روند صلح، حکومت‌داری، اصلاحات، مبارزه با فساد و نقش افغانستان در گسترش همکاری‌های منطقوی صحبت کرده است.

رییس‌جمهور در این نشست همچنان گفته است که مردم افغانستان با خروج نیروهای امریکایی مشکل ندارند، اما مهم است که در این مورد با حکومت افغانستان مذاکره شود، نه با طالبان.

ارگ ریاست‌جمهوری در اعلامیه‌ای به نقل از غنی گفته است: «مردم افغانستان با خروج نیروهای امریکایی مشکل ندارند، اما مذاکره روی آن مهم است و اگر این مذاکره با طالبان می‌شود، به معنای آغاز سلسله‌ی تشدید جنگ‌های دیگر خواهد بود و اگر با حکومت افغانستان صورت می‌گیرد، قابل مدیریت می‌باشد.»

امریکا در حال حاضر حدود 12 هزار سرباز در افغانستان دارد که مصروف آموزش و مشوره‌دهی به نیروهای امنیتی و دفاعی افغان می‌باشند. خروج نیروهای امریکایی از افغانستان یکی از موضوعات مورد بحث تیم‌های مذاکراتی امریکا و طالبان در دوحه، پایتخت قطر است.

از سویی هم، آقای غنی در این نشست ضمن ابراز سپاس از کمک‌های ایالات متحده‌ی امریکا و شرکای افغانستان در چوکات سازمان ناتو، گفته است که حکومت افغانستان برای تأمین صلح پایدار و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی آتش‌بس می‌خواهد.

به گفته‌ی او، آتش‌بس با طالبان در سال 2017 میلادی که 98 درصد موثر بود، برای آنان اجازه داد که در مسیر صلح حرکت کنند.

او افزوده است: «شهروندان افغانستان خواهان ختم جنگ هستند، کاهش خشونت نتیجه نمی‌دهد، اما آتش‌بس نشان‌دهنده‌ی این است که افغان‌ها یک تعهد واقعی به دیالوگ سیاسی دارند.»

رییس‌جمهور غنی در حالی روی آتش‌بس تأکید کرده است که پیش از این موضوع آتش‌بس به‌عنوان تنها پیش‌شرط حکومت افغانستان برای مذاکره با گروه طالبان اعلام شده است.

حکومت افغانستان با رد گزارش‌ها از توافق رهبری طالبان در مورد احتمال کاهش خشونت در این کشور، بارها گفته است که کاهش خشونت برای دولت و مردم افغانستان معنا ندارد.

رییس‌جمهور غنی در بخشی از صحبت‌هایش با رسانه‌های بین‌المللی، همچنان تأکید کرده است که «مردم افغانستان به عقب برنمی‌گردند و اگر طالبان بر این امر پافشاری دارند، برای جامعه‌ی ما پذیرفتنی نیست».

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *