سازمان عفو بین‌الملل: «کاهش خشونت» تلفات غیرنظامیان در افغانستان را به صفر برساند

اطلاعات روز: سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده است که مذاکرات امریکا و طالبان برای «کاهش خشونت» در افغانستان باید منجر به پایان دادن به همه حملات به غیرنظامیان باشد.

این سازمان در بیانیه‌ای همچنان گفته است که این مذاکرات باید شامل تعهد دو طرف [امریکا و طالبان] برای پیروی از قوانین جنگ باشد و تلفات غیرنظامیان به صفر برسد.

در بیانیه‌ی سازمان عفو بین‌الملل آمده است: «در یک درگیری که شاخصه‌ی آن حمله به غیرنظامیان است، اصطلاح کاهش خشونت بی‌معنی است. میزان خشونت قابل قبولی وجود ندارد. ایالات متحده و طالبان افغانستان باید متعهد به پیروی از قوانین جنگ باشند و به همه حملات به غیرنظامیان افغانستان پایان دهند.»

عفو بین‌الملل افزوده است که غیرنظامیان از یک سو در نتیجه‌ی عملیات نیروهای طرفدار دولت و نیروهای خارجی و از سوی دیگر در نتیجه‌ی حملات طالبان و دیگر گروه‌های مسلح کشته می‌شوند. به گفته‌ی این سازمان، طالبان و دیگر گروه‌های مسلح «قصدا دست به جنایات جنگی» زده‌اند و در مواردی حتا مکاتب و مساجد را نیز هدف قرار داده‌اند.

از سویی هم، عمر وراج، معاون رییس منطقه‌ای سازمان عفو بین‌الملل در جنوب آسیا گفته است: «ادعاهای صلح را نمی‌توان تا زمانی که طرف‌های درگیر، حمله به غیرنظامیان را متوقف کنند، جدی گرفت.»

عمر وراج افزوده است که طرف‌های درگیر باید متعهد به محافظت از غیرنظامیان باشند و همه حملات به غیرنظامیان باید مورد بررسی و محاکمه قرار گیرند. او همچنان تأکید کرده است که مذاکرات صلح تحت هیچ شرایطی نباید مجوز مصونیت از مجازات باشد.

این همه در حالی است که در یک هفته‌ی گذشته تیم‌های مذاکراتی ایالات متحده‌ی امریکا و گروه طالبان در دوحه، پایتخت قطر مصروف گفت‌وگو و مذاکره هستند. هدف از این گفت‌وگوها توافق روی «کاهش خشونت» در جریان درگیری‌ها در افغانستان گفته شده است.

حکومت افغانستان اما هر گونه طرح در مورد کاهش خشونت را رد کرده و خواستار اعلام آتش‌بس شده است. چندین مقام ارشد دولت افغانستان از جمله رییس‌جمهور اشرف غنی، سرور دانش معاون دوم ریاست‌جمهوری و سلام رحیمی وزیر دولت در امور صلح گفته‌اند که کاهش خشونت برای دولت و مردم افغانستان معنا ندارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *