گفت‌وگو با دو سخن‌گوی حکومت | طنز

گفت‌وگو با دو سخن‌گوی حکومت | طنز

عیسا قلندر

رسانه‌ها از سخن‌گویان حکومت شکایت دارند که به تماس‌های آن‌ها جواب نمی‌دهند و اگر جواب بدهند، جواب‌های مرتبط و مشخص نمی‌گویند. من به‌عنوان یک روزنامه‌نگار این ادعای رسانه‌ها را رد می‌کنم و با تأکید می‌گویم که سخن‌گویان عزیز با مسئولیت‌شناسی و تعهد تمام به مأموریت‌ها تعیین‌شده رسیدگی و به پرسش‌های خبرنگاران جواب می‌دهند. اگر باور ندارید، این دو مصاحبه کوتاه را با دو سخن‌گوی ارشد حکومت بخوانید:

سخن‌گوی محترم مصروف بود و بعد از 16 بار تماس، خوشبختانه تماس هفدهم را جواب داد.

– سلام، من خبرنگارم و چند سوال داشتم.

– حکومت وحدت ملی در خدمت خبرنگاران قرار دارد.

– اخیرا رسانه‌ها از حکومت شکایت کردند و گفتند که به آن‌ها اطلاعات نمی‌دهید. درست است؟

– هیچ محدودیتی وجود ندارد، ما همیشه و همه روز از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر در خدمت رسانه‌ها قرار داریم. آن‌ها دروغ می‌گویند.

– وقتی شما پاسخ‌گو هستید، چرا رسانه‌ها اعتراض دارند؟

– رسانه‌ها اعتراض ندارند. فقط پنج درصد آن‌ها با تحریک افراد مغرض و مفسد می‌خواهند فشار سیاسی وارد کنند و باج بگیرند.

– اگر از این موضوع بگذریم که شما به هیچ صورت آن را نمی‌پذیرید، پرسش دیگر این است که آقای غنی به بهانه‌ی حمایت از سرمایه‌گذاران چقدر زمین‌های دولتی یا مردمی را به دوستان و یارانش توزیع کرده است؟

– ببینید در حال حاضر ویروس کرونا به یک تهدید جهانی مبدل شده و اگر خدای نخواسته به افغانستان برسد، رییس‌جمهور اولین کسی‌ست که بسیار غمجن خواهد شد و دیگر این‌که…

– ببخشید من چیزی دیگری پرسیدم، به‌خیالم متوجه نشدید.

– خوب صحیح متوجه شدم، من بی‌سواد نیستم. توهین نکنید. اگر اجازه‌تان باشد من دکترا دارم. چیز مهم در حال حاضر انتخابات است. بعضی‌ها از همین حالا وارخطا شده و پی‌درپی جلسه می‌گیرند که چه‌ رقم نتیجه انتخابات را نپذیرند. اما آفرین رییس صاحب جمهور را که نیم ساعت هم از تایم کاری‌اش کم نکرده و بی‌صبرانه…

– صحیح است. گفت‌وگوهای صلح…

– در مورد صلح خدمت شما به عرض برسانم که خداوند تبارک و تعالی در قرآن گفته که صلح خوب است. اما متأسفانه بعضی از تیکه‌داران افغانستان که همه آن‌ها را مثل پشک واضح می‌شناسند، چنگ به پوست صلح انداخته و تلاش دارند به اندازه‌ی توان پوست و پشم بکنند و برای خود چپن کالا کنند و به ملاقات سفیرهای کشورهای خارجی بروند.

– دیدگاه طالبان در مورد حکومت چیست؟

– ببینید من یک فکاهی یادم آمد. میگه بچه یک مردکه جوان شده بود و یک روز از پدر خود در مورد آینده خود پرسید، پدرش برایش گفت که بچیم تو هنوز خودت در خطری، مخصوصا از طرف کاکایت عبدالسبحان. فکر آینده ره از سرت بیرون کو. حالی شما رسانه‌ها به تشویش خود باشید که کاکای‌تان عبدالسبحان بسیار خطرناک است، به تشویش حکومت نباشید.

– ببخشید یک سوال ویکی‌پیدیایی هم بپرسم، برای سردردی کدام تابلیت خوب است؟

– پنادول، همو تابلیت دخترچاپ به‌نام ریلیف، پرستامول، آسپرین، دسپرین، کولدن، شربت OBH+، بروفین و استراحت در اتاق آرام خوب است. بعضی‌ها ماست تازه، کینو، مالته و بادنجان رومی را هم توصیه می‌کنند.

– تشکر از شما بابت این مصاحبه‌ی غلیظا علمی. من بروم با سخن‌گوی دیگر مصاحبه دارم.

با چند روز سرگردانی، موفق شدم به سخن‌گوی دیگر تماس بگیرم. بعد از احوال‌پرسی یک‌راست مصاحبه را شروع کردم.

– دولت برای بهبود اقتصاد در سال آینده چه برنامه روی دست دارد؟

– تلاش حکومت این است که در 28 راستا برنامه‌های عملی روی دست بگیرد. مقدمات این برنامه‌ها در پنج‌سال گذشته از طرف حکومت چیده شده و انشاءالله…

– دو مورد عمده‌ی این فعالیت‌ها را بگویید.

– رییس صاحب جمهور تصمیم گرفته خودش بعد از اعلام نتایج انتخابات شخصا آن‌را در یک محفل رسمی با حضورداشت شخصیت‌ها، علما، جوانان و نمایندگان جامعه جهانی با مردم شریک کند.

– رییس‌جمهور در دیدارش با وزیر دفاع پاکستان روی چه موضوعاتی بحث کرده؟

– رییس‌جمهور کشور در تمامی دیدارهایش با مقامات کشورهای دیگر همیشه منافع علیای افغانستان و مردم شریف را در نظر می‌گیرد. رییس‌جمهور بارها ثابت کرده که افغانستان هیچ چاره‌ای جز این‌که روی پای خود بایستد ندارد. خواهش رییس صیب جمهور از مردم و به‌ویژه سیاسیون افغانستان این است که از فرصت‌های خفته در اعماق زمین و دل کوه‌های سر به فلک افغانستان استفاده کنیم و مردم فقیر افغانستان را به یکی از ثروت‌مندترین و آسوده‌ترین ملت جهان تبدیل کنیم.

– اگر اجازه باشد من فرار کنم.

– حکومت وحدت ملی به آزادی فرار احترام می‌گذارد. هر شهروند حق دارد از هر جا که دلش می‌خواهد و تا هرجا که زورش می‌رسد، فرار کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *